Türkiye, tarih eğitiminde çağdaş ve yenilikçi bir standarda ulaşmak için
yoğun ve ciddi bir çaba harcamaktadır. Bu bağlamda son yıllarda ilköğretim
Sosyal Bilgiler ve Ortaöğretim Tarih dersi programları yenilenmiştir. Avrupa
Tarih Eğitimcileri Derneği (EUROCLIO)’nin Tarih Eğitimcileri Birliği ile
Türkiye’de yürüttüğü “Avrupa İçin Bir Anahtar: Türkiye’de Tarih Eğitiminde
Yenilikçi Metodoloji” projesi Türkiye’de tarih eğitimindeki bu yenileme ve
değişim sürecini desteklemeyi amaçlamaktadır. Proje bu amaç doğrultusunda Türk
tarih eğitimcilerinin, birikim ve kapasitelerini geliştirerek yenilikçi
metodolojiye uygun eğitim materyalleri üretmek hususlarında desteklemiştir.
Yapılan proje Türkiye’deki yenilikçi tarih ve vatandaşlık eğitimcileri
arasındaki etkileşimi güçlendirerek bu eğitimcileri farklı ülkelerdeki
meslektaşları ile buluşturmuştur. Türkiye’de tarih eğitimi uzun yıllar
tarihsel becerileri geliştirmeksizin bilgi temelli ve öğretmen merkezli
geleneksel öğretme anlayışı ile tek taraflı ve ulusalcı bir anlayışla
sürdürülmüştür. Türk toplumunun genç kuşakları geçmişe yönelik kritik soruları
sormaksızın aynı anlayışla yetiştirilmiştir. ‘Avrupa İçin Bir Anahtar:
Türkiye’de Tarih Eğitiminde Yenilikçi Metodoloji’ projesi, Türkiye’deki eğitim
otoriteleri ve yeni kuşak Türk tarih eğitimcilerine yeni Sosyal Bilgiler ve
Tarih öğretim programlarının gereklerini yerine getirme konusunda katkı
sunmuştur. Yenilikçi metodolojiyi ve Avrupalı tecrübeleri uygulamak
Türkiye’deki yeni kuşaklar arasında eleştirel farkındalık, karşılıklı saygı,
barış, istikrar ve demokrasi gibi değerler ile eleştirel ve bağımsız düşünce
gibi becerilerin daha fazla kullanılmasına yol açarak tarih ve vatandaşlık
eğitiminin seviyesini çağdaş eğitim standartlarına çıkaracaktır.
Bu
etkinlik kitabı, özgün bir işbirliğinin ürünü olup güzel bir ev gibi, bir kaç
yıllık özverili bir çalışmanın sonucudur. Bu eserin oluşması için Türkiye’nin
farklı şehirlerinden ilköğretim ve ortaöğretimden öğretmenlerin yanı sıra
üniversitelerin Tarih Öğretmenliği bölümlerinden akademisyenler, Milli Eğitim
Bakanlığı’ndan katılımcılarla toplam 200’ün üzerinde tarih eğitimcisi 2009
yılının ilkbaharından 2011’in sonuna kadar birlikte çalışmıştır.
|
|
|