115
her fleye ra¤men gelece¤e olan
inanc›n› dile getiriyordu. ‹yi olan›,
kurtuluflu gelecekte, kötü olan› geç-
miflte gören Fikret,
Mazi... Ati
fliirin-
de geçmifli oldu¤u gibi atmak ve ye-
ni bir hayata bafllamak düflüncesin-
deydi. Döneminin birçok ayd›n› gibi
ülkenin içine düfltü¤ü kötülüklerin
kayna¤› olarak gördü¤ü Abdülha-
mid’e bir Ermeni taraf›ndan yap›lan
suikast giriflimini alk›fllad›.
GÜNEfi‹N DO⁄UfiU
Fikret, 1908 Meflrutiyeti’ni coflkuyla
karfl›lad›. Meflrutiyet’in ilan›ndan
on üç gün önce Selanik’teki ‹ttihat
ve Terakki merkezinin iste¤i üzeri-
ne
Millet fiark›s›
ad›yla bi devrim
marfl› yazm›flt›: “Millet yoludur, hak
yoludur tuttu¤umuz yol / Ey hak,
yafla, ey sevgili millet, yafla... var
ol!” Meflrutiyet’in ilan›ndan hemen
ti. Robert Kolejindeki dersleriyle
oyalan›yordu. fiiir yay›mlama ola-
na¤› da yoktu. Abdülhamid sansü-
rü, alt›nda gizli anlamlar bulunabi-
lir diye her türlü manzum yay›n›
yasaklam›flt›. Üstelik Abdülhamid
polisi taraf›ndan s›k› bir biçimde iz-
leniyordu. Ama o fliir yazmay› sür-
dürdü ve daha önce olmad›¤› bi-
çimde toplumsal, siyasi sorunlara
yöneldi. II. Abdülhamid istibdad›na
karfl› en sert elefltirileri yöneltti.
1901’de yazd›¤› ünlü
Sis
fliiri Abdül-
hamid devri ‹stanbul’una lanet ya¤-
d›ran öfkeli bir hayk›r›flt›: “Örtün,
evet, ey haile... Örtün, evet, ey
flehr;/Örtün ve müebbed uyu, ey fâ-
cirei dehr!..” Gizlice elden ele dola-
flan
Sis
, Fikret’in sanat›nda bir dö-
nüm noktas› oldu. Art›k o, Serveti-
fünun’daki “melul” flair de¤ildi;
bundan sonra gittikçe genifl sesle
“nevaib-i eyyam” (günlerin getirdi¤i
felaketler)›yla inleyecekti. 1905’te
yazd›¤›
Tarih-i Kadim
geçmiflle ac›-
mas›z bir hesaplaflmayd›. Gençli¤i,
gelece¤i simgeleyen o¤lu Haluk’a
hitaben yazd›¤›
Sabah Olursa
’da
Galatasar Lisesi Dönemi