156
karfl›lar ki Ömer kad›n› öldüremez.
Çukurova’da pamuk toplama ifli bi-
tince Ali oyalanmadan köye döner.
Ama anas›n›n çürümüfl cesediyle
karfl›lafl›r.
YAfiAR KEMAL’‹N
ROMANLARININ DÜNYASI
Yaflar Kemal romanlar›nda, Çuku-
rova yöresi insanlar›n›n yaflam se-
rüvenini konu edinir. Yörenin eko-
nomik ve toplumsal yap›s›n› insan-
do¤a iliflkileri ba¤lam›nda, toplum-
cu bir bak›flla yans›t›r. Çukurova’da-
ki de¤iflimi, feodal iliflkilerden kapi-
talizme geçifl aflamas›nda yöre insa-
n›n›n bu de¤iflim karfl›s›ndaki sos-
yo-ekonomik konumunu sergiler.
Yaflan›lan toplum gerçeklerinin bi-
reyin psikolojik yap›s›nda ve do¤a-
daki etkilerini dile getirir.
Do¤a-insan iliflkisinde, insan›n do-
¤ayla savafl›m›n›, onu de¤ifltiriflini,
bu süreçteki kendi de¤iflimini iç içe
verir. Do¤a-insan çat›flmas› roman-
ayn› adla sinemaya uyarland›.
Orta Direk ve Yer Demir Gök Bak›r
ile birlikte bir üçlü oluflturan ve di-
zinin son bölümü olan
Ölmez
Otu
’nda Muhtar Sefer, ecifl bücüfl
Memidik’i döver. Memidik de öcünü
almak için Sefer’i öldürmek ister.
Ne var ki gecenin karanl›¤›nda Sefer
diye baflka birini öldürür. Cesedi
gizler. Ertesi gün tarlada Sefer’i gö-
rünce akl›n› kaç›racak gibi olur. Ak-
flam olunca gizledi¤i cesedi s›rtlay›p
bir kuyuya atar.
Kuyunun bafl›n-
da kartallar top-
lan›nca Memi-
dik, cesedi tarla-
da saplarla yak-
mak ister, yaka-
maz,
gömer.
Vicdan azab›yla
kasabaya gidip
teslim olmaya
niyetlenir. Onu
da
yapamaz.
Memidik daha
sonra Sefer’i de
öldürür, hapse
at›l›r. Uzunca Ali, ertesi y›l, yola ve
Çukurova’n›n s›ca¤›na dayanamaz
diye anas› Meryemce’yi boflalan Ya-
lak’ta tek bafl›na b›rak›r ve kar›s› ile
çocuklar›n› al›p köyden ayr›l›r. Ova-
ya vard›klar›nda ›rgatlar aras›nda
Ali’nin anas›n› öldürdü¤ü söylentisi
yay›l›r. Muhtar Sefer, Ali’nin bunu
yapmayaca¤›n› bilir ama ona düfl-
manl›¤›ndan, Meryemce’yi öldür-
sün diye ye¤eni Ömer’i köye gönde-
rir. Bombofl köyde, haftalarca insan
sesine, insan kokusuna hasret ka-
lan Meryemce, Ömer’i öyle candan