66
co’nun, Max Ernst’in, Miro’nun, Yves
Tanguy’un resmini keflfetti. Genç ‹s-
panyol sinema sanatç›s› Bunuel ile
dostluk kurdu ve birlikte ilk gerçe-
küstücü film olan
Bir Endülüs Köpe-
¤i
’ni (Un Perro Andaluz, (1929) yapt›-
lar. Film büyük baflar› sa¤lad›, ama
ayn› zamanda senaryo ile görüntü-
lerdeki fliddet unsurunun (kad›n kah-
raman›n gözünün bir t›rafl b›ça¤›yla
kesilmesi gibi) birbirini tutmamas›
yüzünden skandal yaratt›. Ertesi y›l
Dali, Bunuel’in
Alt›n Ça¤
(La Edad de
Oro) adl› filminin haz›rl›k çal›flmala-
r›na kat›ld›. Film kutsal de¤erlere ve
yurtseverli¤e ayk›r› oldu¤u gerekçe-
siyle yasaklan›nca gerçeküstücüler
ton’un canl›l›k kazand›rd›¤› gerçe-
küstücülük ak›m› biçiminde ortaya
ç›kt›. Dali art›k Breton’un güçlü etki-
siyle, kendi iç dünyas›ndan kaynak-
lanan ilginç kompozisyonlar yapma-
ya bafllad›. Ak›ld›fl› güçlü imajlar ya-
ratmak için hayallerinden yararlan-
d›.
Kan Baldan Tatl›d›r
(1927) adl› çar-
p›c› tablosu bunun en iyi örneklerin-
dendir. Burada i¤neler, bir eflek iske-
leti, kanayan bir gövde ve ne oldukla-
r› kolayca kestirilemeyen garip figür-
ler birbirlerine kar›fl›r.
Dali tematik alandaki gözü pekli¤i
sayesinde, gerçeküstücü toplulu¤un
içine, kendi deyifline göre kolayca
“nüfuz etti”. Magritte’in, De Chiri-