orada Haydn’›n
besteledi¤i
18
dörtlünün (opus 9,
opus 17 ve opus
20, 1769-1772) bü-
yük etkisini tafl›-
yan ve
Viyanal›lar
diye bilinen alt›
yayl› çalg›lar dört-
lüsünü (K. 168-
173) yazd›.
Mozart, 8 yafl›n-
dan 18 yafl›na ka-
dar bütün Avrupa’y› gezerek ulus-
lararas› bir üslup oluflturdu. Alman
kültürü kadar ‹talyan kültürüyle de
yak›n ba¤lant› kurma ve Frans›z
kültürünü tan›ma f›rsat›n› elde et-
ti. Yetene¤inin yan› s›ra, babas›
Leopold’un Wolfgang’›, sadece ke-
man veya klavsen virtüözü olarak
s›n›rlamayarak onu kompozisyona
yöneltmesi de Wolfgang’›n baflar›-
s›nda önemli rol oynad›.
19
Roma, Napoli, Roma, Bologna, Mila-
no, Padova, Vicenza, Verona): Bu
arada yazd›¤› eserlerden biri ciddi
konulu operas›
Mitridate Rè di Pon-
to
(Pontus Kral› Mithridate, K. 87;
Milano, Aral›k 1770)’dur. ‹kinci ‹tal-
ya gezisi, 1771 A¤ustosundan Aral›k
ay›na kadar sürdü ve Milano’da
As-
canio Alba
’da adl› sahne serenad›n›
(K. 111) yazd›. 1772’de Mozart, Salz-
burg’da Joseph Haydn’›n senfonile-
rinden çok etkilenerek senfoniler
yazd› ve yeni baflpiskopos-prens
Colloredo’nun hizmetinde kemanc›
olarak isim yapt›. ‹talya’ya üçüncü
gezisi, Ekim 1772’den Mart 1773’e
kadar sürdü.
Milanolular
diye bili-
nen alt› yayl› çalg›lar dörtlüsünü (K.
155-160) ve
Lucia Silla
(K. 135; Mila-
no, Aral›k 1772) adl› opera seria’y›
(ciddi opera) besteledi. Mozart, Vi-
yana’ya üçüncü defa, Temmuz-Ey-
lül 1773 aras›nda babas›yla gitti ve
MOZART, PAR‹S’TEN LONDRA’YA,
SALZBURG’DAN M‹LANO VE
V‹YANA’YA YAPTI⁄I GEZ‹LERDE
Ö⁄REND‹KLER‹N‹
DE⁄ERLEND‹REREK
ULUSLARARASI B‹R ÜSLUP
YARATMIfiTIR.