icindekiler 2.qxp - page 20

SALZBURG DÖNEM‹
VE PAR‹S’E YOLCULUK
‹flvereniyle aras›n›n bozuk olmas›
Mozart’a bir süre için özgürlü¤ün-
den yararlanma ve tam olgunlu¤a
ulaflma olana¤› verdi.
Viyana gezisinden sonra Mozart,
Salzburg’da dört önemli senfoni
besteledi: Sturm und Drang hare-
ketinin ondaki temel müzikal yan-
s›mas› olan
25 no’lu Sol Minör Sen-
foni
(K. 183; Ekim 1773);
29 no’lu La
Majör
(K. 201;
Nisan 1774);
30
no’lu Re Majör
(K. 202; May›s
1774);
28 no’lu
Do Majör
(K.
200; Kas›m 1774)
senfoniler. Bu
tür eser bestele-
meyi dört y›l bo-
yunca b›rakt›.
Mozart, Münih’e
La Finta Giardi-
niera
(“Sözde
Bahç›van K›z”; K. 156; Ocak 1775)
adl› opera-komi¤inin ilk temsilini
yönetmeye gitmesi d›fl›nda Salz-
burg’dan hiç ayr›lmad›. Bu dört y›-
l›n› baflpiskopos-prens Collore-
do’nun hizmetinde geçirdi ve bu
görev onun için gittikçe çekilmez
hâle gelmeye bafllad›. Bu dönemde
çok say›da missa, keman konçerto-
su, piyano için ilk konçertolar›, se-
ranatlar ve danslar (1776’da gör-
kemli
Haffner Serenad›
’n›, K. 250)
yazd›. 1775 Nisan›nda sahne eseri
‹l Re Pastore
(“Çoban Kral”; K.
208)’yi Colloredo’nun siparifli üze-
rine besteledi. 1777 Oca¤›nda
9
no’lu Mi Bemol Piyano Konçertosu
(K. 271)’yla estetik aç›dan önemli
bir s›çrama yapt›.
Mart 1777’de Leopold, o¤lu ve ken-
disi için Colloredo’dan yeni bir izin
istedi ama reddedildi. Öfkelenen
Wolfgang, 1 A¤ustosta istifa etti;
Colloredo’dan, babayla o¤lunun gi-
dip istedikleri yerde hayatlar›n› ka-
zanabilecekleri cevab› geldi. Leo-
pold boyun e¤di ve görevine döndü
ama o s›rada 21 yafl›nda olan Wolf-
gang 23 Eylülde annesini de yan›na
alarak Münih, Augsburg, Mannhe-
im ve Paris’i kapsayan bir geziye
ç›kt›. Ekim 1777’den Mart 1778’in
bafl›na kadar kald›¤› Mannheim’da,
eksiden Johann Stamitz taraf›ndan
20
1...,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19 21,22,23,24,25,26,27,28,29,30,...159
Powered by FlippingBook