Demiryolları: Türk demiryolu tarihinde bitirilip kullanıma açılan ilk hat 1860 yılında hizmete giren yaklaşık 2.5 km uzunluğundaki Şirinyer-Buca hattıdır. Oldukça kısa bir hat olan bu güzergah sayılmazsa ilk demiryolu hattı, 130 km'lik İzmir-Aydın hattıdır. Osmanlı döneminde demiryolları, daha ziyade imparatorluğu dünya yollarına bağlamak ve yabancılara siyasi ve iktisadi menfaatler sağlamak maksadı ile inşa edildiği halde, Cumhuriyet devrinde hat tesisine, büyük şehirleri ve iç pazarları birbirine bağlamak ve milli savunma ile kültür birliğini gerçekleştirmek
amacıyla başvurulmuştur. 1950 yılından sonra Türkiye’de karayolu yapımına ağırlık verildiğinden aradan geçen zaman zarfında çok fazla demiryolu yapılmamıştır. 2002 yılından sonra biraz daha fazla önem verilmeye başlayan demiryolları, 2010 yıl itibariyle 8.697 km ana hat ve 2.287 km tali hatlar olmak üzere toplamda 10.984 km uzunluğundadır.
Denizyolları: Türkiye’de deniz ulaşımı, gerekli önem verilmediği için oldukça kısıtlı koşullar altında gelişmektedir. Özellikle karayolu ulaşımının gelişmediği dönemde kıyıdaki yerleşmeler
1 2 [3] 4 5