158
yönelimin ürünleri olarak kabul edi-
lir. Bu romanlar›nda ilk defa Çukuro-
va d›fl›na ç›karak kenti ve deniz insa-
n›n› konu edinir.
Deniz Küstü
’de bü-
yük kentin karmaflas›n›, yozlu¤unu
ifller. Deniz, insan›n›n buradaki ya-
flam serüveninden hareketle «bir
kentin çöküflünü», yozlaflmas›n›, ya-
banc›laflmas›n› ve deniz do¤as›n›n
yok oluflunu yans›t›r.
Kufllar da Git-
ti
’de bu olgu, çocuklar›n dünyas›yla
sergilenir.
Al Gözüm Seyreyle Sa-
lih
’te bir deniz kasabas›ndaki deniz
insanlar›n›n sorunlar›n›, u¤rafl›lar›-
n›, iliflkilerini dile getirir. Bu roman-
lar›nda elefltirel bir tav›r tak›nd›¤›
görülür. Son yap›tlar›nda
(Bir Ada
Hikayesi)
, Kurtulufl Savafl› sonras›n-
daki mübadele konusunun yaratt›¤›
ac›y› sorunlar›yla ifller; yüzy›llard›r
süren insanl›¤›n “iyi, özgür ve hak-
ça” bir yaflam iste¤ini modern bir
ütopya biçiminde romanlaflt›r›r.
nin çekti¤i ac›lar› anlatt›¤›
Kimsecik
Üçlemesi
(Ya¤murcuk Kuflu, Kale
Kap›s›, Kan›n Sesi) Yaflar Kemal’in
roman sanat›ndaki ustal›¤›n›n bafla-
r›l› örnekleridir.
Yaflar Kemal, Anadolu’nun efsane
kahraman› olmufl kiflilerini ve bun-
lar›n çevresinde geliflen olaylar› da
romanlaflt›rm›flt›r:
Üç Anadolu Efsa-
nesi
’nde halk hikâyecili¤i gelene¤in-
den esinlenerek sözlü gelenekte ya-
flayan Köro¤lu, Karacao¤lan, Alage-
yik hikâyelerini
yeniden yazar.
A¤r› Da¤› Efsane-
si
’nde bir aflk
olay›n› semboli-
ze ederek bask›
karfl›s›nda hal-
k›n dayan›flma
gücünü,
Binbo-
¤alar
Efsane-
si
’nde Toros yay-
lalar›ndaki Türk-
men göçebelerin
yerleflik düzene
geçmeleriyle bafl-
layan güçlüklerini,
Çak›rcal› Efe
’de
Osmanl› ‹mparatorlu¤u’nun son y›l-
lar›nda haks›zl›klara karfl› da¤a ç›k-
m›fl bir eflk›yan›n yaflam›n›,
Filler Sul-
tan› ile K›rm›z› Sakall› Topal Kar›n-
ca
’da bir halk hikâyesinden yola ç›ka-
rak, sömürülenlerle sömürenlerin sa-
vafl›n›, çeliflkilerini simgesel bir anla-
t›mla yans›t›r.
Al Gözüm Seyreyle Sa-
lih, Kufllar da Gitti, Deniz Küstü
Ya-
flar Kemal’in romanc›l›¤›nda yeni bir