5
yan
ve
Tezkiretü’l-Ebniye
adl› eser-
leri gelir. Ayr›ca Sinan’a ait iki vak-
fiye onun hayat›na bir ölçüde ›fl›k
tutmaktad›r.
‹smail Hakk› Konyal›’n›n yay›mla-
d›¤› belgeler Sinan’›n Kayseri’nin
A¤›rnas köyünden, Hristiyan kö-
kenli bir aileye mensup oldu¤unu
göstermektedir. Bunlar K›br›s’›n
1570’teki fethinden sonra Kayseri
bölgesindeki Hristiyanlar›n K›br›s’a
gönderilmesi söz konusu oldu¤un-
da Sinan’›n padiflaha baflvurarak
akrabalar›n›n affedilmesini istedi¤i
mektup ve bu konuda Akda¤ kad›-
s›na gönderilen 1573 tarihli hü-
kümdür. Bu hükümde Sinan’›n
A¤›rnasl› oldu¤u ve akrabalar›n›n
zimmi oldu¤u belirtilmektedir.
Konyal›, A¤›rnas’›n hiç Ermenisi ol-
mayan bir Rum köyü oldu¤unu
kaydetmektedir. Konyal› 1584’te
yap›lan bir tahrirde bu köydeki 189
vergi mükellefinden yaln›zca 5’inin
Müslüman oldu¤unu, köyün üç ma-
hallesinde yaflayan Hristiyanlar›n
Türk ve Müslüman adlar› tafl›d›kla-
r›n› belirtmektedir. 1490’l› y›llarda
do¤du¤u tahmin edilen Sinan, Ya-
vuz Sultan Selim döneminde (1512-
1520) devflirilip yeniçeri olarak ye-
tifltirilmifltir. Bu serüvenini
Tuhfe-
tü’l-Mimarin
’de flöyle anlat›r: «Ab-
dullah o¤lu olmakla sinin-i sab›ka-
da kanun-i münif-i Osmaniye ve
ayin-i latif-i hakaniye üzre vilayet-i
Karaman ve bilad-› Yunan›n devflir-
me o¤lanlar›yla der-i devlete gelip
ve anda birkaç zaman taflrada baz›
hidemematta kullan›l›p ta ki ace-
mio¤lanl›¤› payesini kat edip yeni-
çeri olmak rütbesine erifltim.” Ka-
nunî Sultan Süleyman’›n Belgrad
(1521) ve Rodos (1522) seferlerine
atl› sekban olarak kat›lan Sinan,
Mohaç seferinden (1526) sonra ace-
mi o¤lan yayabafl›s› oldu. Zamanla
kap› yayabafl›l›¤›na, ard›ndan zem-
berekçibafl›l›¤a yükseldi. Viyana
(1529) ve Irakeyn (1534-1535) sefer-
lerine kat›ld›. Bu son sefer s›ras›nda
Van Gölü’nü geçmek üzere infla
edilen üç teknenin yap›m›nda gös-
terdi¤i baflar› dolay›s›yla padiflah›n
maiyetinde hizmet veren haseki s›-
n›f›na al›nd›. Bo¤dan Seferi (1538)