için memba taraf›nda ayaklara özel
bir biçim verilmifltir. Üst kemerin
duvar kal›nl›¤› 3 m, alt kemerinkiy-
se 4,5 m olarak tutulmufltur. Çok
yüksek ve narin olan kemerlerin
devrilmelerini önlemek için ayaklar
tabana do¤ru piramit biçiminde ge-
niflletilmifl, böylece kemerlerin al›-
fl›lmam›fl ölçüde ince tutulmas›
sa¤lanm›flt›r. Ayaklar içinden bir
geçit yap›larak alt kemerin üstünün
köprü olarak kullan›lmas› sa¤lan-
m›fl ve geçit ustal›kl› bir biçimde
yamaçlara ba¤lanm›flt›r. En üstten
geçen galeriyse kemerin içine gö-
mülmüfl ve üstü 1 m yüksekli¤inde
bir tafl çat› ile örtülmüfltür.
S‹NAN’IN KORUMACI YÖNÜ
Hassa Mimarlar Oca¤›’n›n bafl› ola-
rak Sinan’›n çeflitli faaliyetleri ara-
s›nda daha önce yap›lm›fl eserlerin
korunmas› ve onar›m›n›n da önem-
li bir yer tuttu¤u görülmektedir. Si-
nan yaln›zca an›tlar›n onar›m›yla
yetinmemifl, çevrelerinin yabanc›
unsurlardan ar›nd›r›lmas›na da
özen göstermifltir.
1573’te Sinan’›n Beyaz›t Camii’ni
büyük bir kemerle takviye etti¤i gö-
rülmektedir. 1572’de Zeyrek Camii
(Pantokrator Kilisesi), Eskiimaret
Camii (Pantepoptes Kilisesi) ve Ka-
lenderhane Camii (Maria Kiriotissa
Kilisesi) gibi yap›lar›n içlerinin ve
çevrelerinin ar›nd›r›lmas›yla u¤rafl-
m›flt›r. Çevrede yap›lan evlerin, bu
yap›lar›n kap› ve pencerelerini ka-
pad›klar› gibi yap›lara da büyük za-
rar verdileri belir-
tilmektedir. Söz
konusu yap›lar›n
içleri ve çevreleri
temizlenerek yeni-
den
kullan›ma
aç›lmalar› sa¤lan-
m›fl ve bundan
sonra yap›lacak
yap›lar›n bu eser-
lere 5 arfl›ndan da-
ha fazla yak›n ola-
rak infla edilmeleri
yasaklanm›flt›r.
Sinan 1573’te ha-
rap durumda olan
Ayasofya’n›n ona-
r›m›na bafllam›flt›r. Gecekondu tar-
z›nda konutlarla her taraf›ndan çev-
rilmifl olan yap›da, bu konutlar›n sa-
hiplerinin payeleri ve kemerleri
ocaklar, pencereler, dolaplar, hela-
lar yapt›klar› belirtilmektedir. Si-
nan yap›y› yabanc› unsurlardan te-
mizleyerek payelerle desteklemifl
ve günümüze kadar gelmesini sa¤-
lam›flt›r. Bundan sonra al›nan bir
kararla Ayasofya’ya 35 arfl›ndan da-
ha yak›n bina yap›m› yasaklanm›fl-
t›r.
15
M i ma r S i n a n ’ › n t ü r b e s i