107
Her ikisi de savafl›n kan ve barut ko-
kan günlerinde yay›mlanan bu ro-
manlarda Halide Edip, “askerlik” ya-
flam›n›n gözlemlerini kullan›r.
Atefl-
ten Gömlek
’te yazar›n gözde temas›
“Bat› hayranl›¤›”, yerini Bat›’ya düfl-
manl›¤a b›rak›r. Yazar, ‹ngilizlerin
vahfletini ve sömürgeciliklerini vur-
gulayarak ulusçu bir tav›r sergiler.
Vurun Kahpeye
’deyse bu sorunsal,
yobazl›k ve yobazlar›n yenili¤e karfl›
olan tutkusunun direnci ile düfl-
manla ifl birli¤i yapma ve Kuvay›
Milliyeci olma karfl›tl›¤›na dönüflür.
Da¤a Ç›kan Kurt
adl› hikâye kitab›n-
da Halide Edip, Kurtulufl Savafl› dö-
neminde Anadolu’daki yaflamdan
sahneleri canland›r›r. Bu hikâyeler,
ulusal bilinci uyand›rmak isteyen
ama anlat›n›n edebî yan›n› da ihmal
etmeyen baflar›l› hikâyelerdir.
DO⁄U-BATI ‹K‹LEM‹NDE
TÜRK KADINI
Raik’in Annesi
roman›nda kendi
yaflam serüveninden ö¤eler büyük
bir yer tutar; kendi çocuklu¤un-
dan, evlilik yaflam›ndan ve efli Sa-
lih Zeki’nin kendisinden boflanma-
dan ikinci bir kad›n› nikâhlamak
iste¤inin uyand›rd›¤› nefretten
önemli ölçüde izler görülür. Yaza-
r›n asl›nda toplumsal bir iliflki türü
olan evlilik kurumunun ça¤›n geri-
sinde kalan de¤er
yarg›lar› üzerine
o t u r t u lma s › n › ,
Bat›l› de¤er yarg›-
lar›yla (kad›n›n
erkekle eflit ko-
numda olmas›,
tek efllilik, ba¤l›-
l›k vb.) sürekli
yarg›layarak biraz
da düflsel ve üto-
pik kad›n kahra-
manlar›n üzerin-
de ›srarla durma-
s›n›n temel nedenlerinden biri de
budur.
Seviyye Talip
roman›nda
Avrupai düflüncelerle yetiflmifl
olan Fahir, ‹ngiltere’de felsefe oku-
mufltur ve Meflrutiyet’le birlikte
yurda döndü¤ünde toplumsal kur-
tuluflun kad›n›n e¤itilmesiyle olabi-
lece¤ine inanm›flt›r. Bu amaçla efli
Macide’yi tutucu ve ça¤ d›fl› dünya