1726
n
İstanbul Bebek’te cami, hamam ve
Hümûyunâbad sahil sarayı yapıldı.
n
İstanbul kadınlarının sokaklarda süslü ve açık
saçık gezmeleri yasaklandı.
1727
n
Matbaacılığın kabulü hakkında ferman
yayımlandı (Temmuz).
n
İstanbul
çiçekçilerinde lâle
soğanı karaborsanının
görülmesi üzerine lâle
soğanı fiyatlarına
narh kondu.
Uymayanlar, uzak
ülkelere sürgünle
cezalandırıldılar.
n
İran’la Hemedan Barış
Antlaşması imzalandı (4 Ekim).
Hemedan Barışı :
Andican Savaşı’ndan sonra
Osmanlılarla İran arasında Hemedan’da yapılan ba-
rışa göre, Osmanlıların eline geçen yerler İran’a geri
verildi. Fakat Tahmasb’ın İran Şahı olması üzerine bu
barış uygulanmadı. Yerine İstanbul barışı hükümleri
uygulandı. Bununla beraber savaş 1736 yılına kadar
devam etti.
n
İlk Osmanlı matbaası faaliyete geçti ve ilk eser
olarak “Vankulu Lûgatı” dizilmeye başlandı
(16 Aralık).
III. AHMET DÖNEM‹ OLAYLARI
361
Şeyhülislâm Yenişehirli Abdullah Efendi’nin matbaanın
kurulmasına cevaz veren fetvası:
Basma san’atında mahâret iddia eden Zeyd, lugat ve mantık ve hikmet ve hey’et
ve bunların emsâli ulûm-i âliyyede te’lif olunan kitapların hurûf ve kelimâtının sû-
retlerini birer kalıba nakş idüp evrâk üzerine basma ile ol kitapların misillerini
tahsîl ederem dese, Zeyd’in bu vechile amel-i kitâbete mübâşeretine şer’an ruh-
sat var mıdır?
el-cevâb:
Basma san‘atında mahâreti olan kimesneler bir musahhah kitabın hurûf ve keli-
mâtını bir kalıba sahîhan nakş idüp evrâka basmağla zamân-ı kalîlde bilâ-me-
şakkat nüsha-i kesîre hâsıl olup kesret-i kütübe ve rahîs bahâ ile temellüke bâis
olur. Bu vechile fâideyi müştemil olmağla ol kimesneye müsâade olunup onlar
tashih ettikten sonra sûreti kalıba nakş olunursa bir amel-i müstahsen olur.
(Behcetü’l-fetâvâ, İstanbul 1266, s.552).
‹brahim Müteferrika’n›n matbaas›n› betimleyen bir resim
‹brahim Müteferrika’n›n bast›¤› kitaplar toplu halde
Lâle devrinin simgesi
hâline gelen lâle
‹stanbul Bebek’teki Hümâyunâbad Sahil Saray›
(Gravür: Melling)