01 albert ainstein-zu.qxp - page 149

149
haeddin Veled ünlü bir mutasavv›f,
hoca ve yazard›. Mevlâna’n›n soyu-
nu halife Ebubekir’e kadar vard›ran
ve dedesi Hüseyin bin Ahmet Hati-
bi’nin Harezmflahlar hükümdar›
Alaeddin’in damad› oldu¤unu belir-
ten daha sonraki kaynaklarda rast-
lanan bilgiler gerçe¤i yans›tmaz.
Mevlâna’n›n o¤lu Sultan Veled
‹pti-
daname
’sinde dedesinin Mo¤ol isti-
las›ndan biraz önce Belh’den ayr›l-
d›¤›n› belirtir. Bahaeddin Veled’in
ailesi ve yak›nlar›yla birlikte Belh’
den ayr›l›fl›nda (1211’den önce) Mo-
¤ol istilas›n›n yak›nlaflmas› kadar
Maarif
adl› eserindeki özgür düflün-
celeri nedeniyle tutucu bir çevre
olan Belh’deki bask›n›n da rol oyna-
d›¤› düflünülebilir. Önce Ba¤dat’a gi-
den Bahaeddin Veled hac için Mek-
ke’ye u¤rad›ktan sonra Anadolu Sel-
çuklu ülkesine geçti. Malatya, Sivas,
Erzincan ve Akflehirde bir süre kal-
d›ktan sonra Larende’ye (bugünkü
Karaman) yerleflti. Burada büyüyüp
yetiflen Mevlâna Celaleddin Rumî
1228’de Anadolu Selçuklu Sultan› I.
Alaeddin Keykubat’›n ça¤r›s› üzeri-
ne babas› ile birlikte Konya’ya gitti.
Babas›n›n Konya’da ölümünden
(1231) bir y›l sonra Konya’ya gelen
ve babas›n›n ö¤rencilerinden olan
Tirmizli Burhaneddin Muhakk›-
ki’nin müridi oldu. Dokuz y›l süren
bu müritli¤i s›ras›nda Mukakk›-
ki’nin teflvikiyle Halep’te Halâviyye,
fiam’da Makdisiyye medreselerinde
ö¤renim gördü¤ü ileri sürülürse de
bu bilgiler kuflkuludur.
MEVLÂNA VE fiEMS‹ TEBR‹Z‹
Burhaneddin Muhakk›ki’nin ölü-
münden (1240-41) sonra medrese-
lerde ders veren Mevlâna’n›n
1244’te fiemsi Tebrizi ile karfl›lafl-
mas› onun hayat›nda büyük de¤i-
Her gün bir yerden göçmek
Ne iyi
Her gün bir yere
Konmak ne güzel
Bulanmadan, donmadan
Akmak ne hofl
Dünde beraber
Gitti canca¤›z›m
Ne kadar söz varsa
Düne ait
fiimdi yeni fleyler
Söylemek laz›m
1...,139,140,141,142,143,144,145,146,147,148 150,151,152,153,154,155,156,157,158,...159
Powered by FlippingBook