mek için insan›n yapmas› gereken
birtak›m ifller vard›r. Bunlar›n ba-
fl›nda da kendini tan›mas› ve bul-
mas› gelir. Kendini tan›y›p bulan ki-
fli, sevgiyle gerçe¤in s›rlar›na ulafla-
bilir.
Mevlâna varl›k birli¤i (vahdeti vü-
cud) inanc›na ba¤l›d›r. Bunu da iyi-
lik ve hoflgörü üzerine temellendi-
rilmifl bir birlik anlay›fl› olarak yo-
rumlar.
‹slam, Fars ve Türk kültürlerinden
özgün bir senteze ulaflan Mevlâna,
bütün kitaplar›n› Farsça yazm›flt›r.
Buna ra¤men Konya d›fl›ndaki kent-
lerde de görüflleri büyük ilgi ve yan-
k› uyand›rm›flt›r. Mevlâna’n›n kuru-
cusu say›ld›¤› Mevlevilik, Osmanl›
s›n›rlar› d›fl›na da taflm›fl, Farsça ko-
nuflulan bölgelerde yayg›nlaflm›fl,
hatta kimi Arap kentlerinde de ta-
raftar bulmufltur.
n›rs›z hoflgörünün, her insan› ku-
caklayan sevginin geliflip olgunlafl-
t›¤› bir mekând›. Mevlâna tarihsel,
toplumsal kargafla, bask› ve k›y›m-
lardan b›km›fl Anadolu insan›na gö-
nül pencerelerini açm›flt›r. Bütün
insanlar› sevgi ortam›na ça¤›r›r. ‹n-
sanlar aras›nda ›rk, dil, din fark› gö-
zetmez. Ona göre bütün dinler ve
mezhepler insan› olgunlu¤a eriflti-
ren yollard›r ancak. Gerçek bu dün-
yadad›r, insandad›r. Baflka yerde
gerçek aramak boflunad›r.
Mevlâna muta-
savv›f bir flairdir;
‹slam bilgesidir.
Ona göre tasav-
vuf, kiflisel tut-
kulardan s›yr›la-
rak halka ulafl-
mak, insanlara
toplumsal ya-
flamda s›n›rs›z
sevgi duymakt›r.
Ancak bu afla-
maya
gelebil-
154
Bigâne megirit mea z’in kûyem
Der kuy-i floma hane-i hodmicuyem
Doflmen neyem erçend ki doflmen ruyem
Aslam Türkest egerçi hindu gûyem.
Beni yabanc› saymay›n ben de bural›y›m
Sizin soka¤›n›zda kendi evimi ar›yorum
Görünüflte kötüysem de kötü de¤ilim
Farsça konuflsam da asl›m Türktür.
(üstü kapal› konufluyorsam da özüm aç›kt›r)