riyle ‹talyan ustalara karfl› ateflli bir il-
gi dahi gösterdi.
1940’ta ABD’ye giden sanatç› orada
tablo tüccarlar›, elefltirmenler ve izle-
yiciler taraf›ndan hararetle karfl›lan-
d›. Bundan böyle, tablolar› dünyan›n
en çok para eden ressamlar›ndan bi-
ri olacakt›. Ayn› zamanda da yaratt›-
¤› skandallar ve kibar çevrelerde ka-
zand›¤› baflar›lardan dolay› en ünlü
ressamlar aras›na kat›lacakt›. ABD,
Fransa ve ‹spanya aras›nda flatafatl›
ve dengesiz bir yaflam süren Dali ger-
çek bir kült konusu hâline geldi. Ne
bütün dünyada dolaflan sahte Dali
tablolar›n›n çoklu¤u hakk›ndaki söy-
lentiler ne de sanatç›n›n 1970’li y›l-
larda Lanvin çikolatas› reklam› gibi
ticari teflebbüsleri, par›ldayan flöhre-
tine gölge düflürebildi, ama ressam›n
1989’da ölümüne kadarki son y›llar›,
1982’de sevgili Gala’n›n ölümüyle ka-
rard›.
67
de onu savunmak için bir manifesto
yay›mlad›lar.
Dali’nin sanatsal geliflmesinin ilk dö-
nemi, ilham perisi ile yani Paul Elu-
ard’›n kar›s› Gala ile karfl›laflt›¤› 1929-
1934 y›llar› aras›na rastlar. Ressam,
kendisi u¤runa flairi terk eden Gala ile
1958’de “dinî nikâhla” evlendi. Eserle-
ri acayip olmakla birlikte kendisine
giderek artan bir ün sa¤lad› ve bu ün,
gerçeküstücü topluluktaki bafll›ca sa-
vunucusu olan André Breton taraf›n-
dan desteklendi. Ancak Dali k›sa bir
süre sonra gerçeküstücülük hareketi-
ne karfl› elefltirel bir tutum benimse-
di. 1934’te de özellikle Lenin’e karfl›
giriflti¤i sald›r›lar ve Hitler’e karfl› bes-
ledi¤i hayranl›k (belki de k›flk›rtma)
yüzünden topluluktan at›ld›. Bununla
birlikte yine de gerçeküstücü anlay›fl-
ta resimler yapmay› sürdürdü. Haya-
t› boyunca da bu ak›ma ba¤l› kald›,
hatta bir ara 1936’ya do¤ru, resimle-