icindekiler 2.qxp - page 73

GERÇEKÜSTÜCÜLÜK
VE PLAST‹K SANATLAR
Gerçeküstücülük dansta ve müzik-
te görülmez. Buna karfl›l›k, hep
“düflüncenin gerçek iflleyifli”ni dile
getirmeyi amaçlam›fl olan gerçe-
küstücüler, plastik sanatlar› bol bol
kullan›rlar. Dadac› mant›kta, sanat
afla¤›l›k bir burjuva pazarl›¤›ndan
baflka bir fley de¤ildir; bu, en kök-
tenci avangardç›lar›n kendilerini
kurtaramad›klar›, tart›flmaya yer
vermeyen bir yarg›d›r. Ve Dada, sa-
nat›, toplumu kutsal olmaktan ç›-
karma kararl›l›¤› içinde, rastlant›-
n›n esas motor oldu¤u bir tür karfl›
sanat gelifltirmifltir: Marcel Duc-
hamp, Francis Picabia, Max Ernst,
Kurt Schwitters, Raoul Hausmann
kolajlar, asamblajlar ve fotomon-
tajlar yaparlar. Dada, görsel sana-
t›n sonunu getirmeyi hedefler; ama
kullan›lan anlat›m araçlar›, o kadar
sald›r›lan bu sanat› yeniler. Psika-
naliz bilgisi ve 1910-1920 y›llar›n›n
metafizik ‹talyan resminin öncüsü
Giorgio De Chirico’nun kafa kar›flt›-
r›c› sanat›, 1924’ten itibaren Bre-
ton’un çevresinde gerçeküstücü
resmi gelifltiren mayalar olacaklar-
d›r. Max Ernst gibi baz› dadac›lar,
Parisli gerçeküstücü grup taraf›n-
dan billurlaflt›r›lan yeni e¤ilime bü-
tün deneyimlerini sunacaklard›r.
Ama gerçeküstücü ressamlar, der-
73
1...,63,64,65,66,67,68,69,70,71,72 74,75,76,77,78,79,80,81,82,83,...159
Powered by FlippingBook