icindekiler 2.qxp - page 75

75
fik ve resim teknikleri aranacakt›r.
Dali, düfl ve say›klama yöntemleri-
ne yeniden baflvurdu¤u heykel-
asamblajlar gerçeklefltirerek (
Tele-
fon-Istakoz
, 1936; Ç
ekmeceli Milo
Venüsü
, 1936-1964) sapt›rd›¤›, özü-
nü de¤ifltirdi¤i, baflkalaflt›rd›¤›
nesneye özgü güçlerle de ilgilenir.
1945’ten sonra, XX. yüzy›l›n belki
de son ikonografilerinden birini
(
Saint Jean de la Croix ‹sas›
, 1951;
Çarm›ha Gerilifl
, 1954;
Santiago el
Grande
, 1957) yaratarak kuramlar›-
n› baz› dinî temalara uygulayacak-
t›r. Sanatç›n›n, s›k s›k büyük Avru-
pa resim gelene¤inden esinlenen
sonraki eserleri, büyük bir yenilik-
çi a¤›rl›k tafl›yacak ve ilginç bir ge-
lenek ve bir ikona k›r›c› avangard
duygu alafl›m› gösterecektir.
Dali, k›flk›rt›c› kuramsal ve siyasi
aç›klamalar›n ötesinde, Ernst’in ve
Magritte’in eserlerinden aç›k bir
biçimde kopyalar çekerek ve tam
bir düflünce ba¤›ms›zl›¤› ve ku-
ramsal yaklafl›m›yla büyük bir tu-
tarl›l›k göstererek sanat›yla iki
dünya savafl› aras› dönemin bütün
gerçeküstücü maceras›na damga-
s›n› vurur.
BAfiLICA ESERLER‹
1920
Kemanc› Ricardot
Pichot’nun Portresi
1925
S›rttan Görülen Oturan Genç
K›z
1929
Hüzünlü Oyun
1931
Gradiva ‹nsan biçimli
Harabeleri Yeniden Buluyor
Lenin’in Piyano Üstünde Alt› Kez
Görünmesi
Belle¤in Direnci
(veya
Yumuflak Cep Saatleri
)
1936
‹ç Savafl Sevgisi
Mae West
1937
Narkissos’un De¤iflimi
1946
Aziz Antonius’un ‹¤vas›
1949
Atomik Leda
1951
Saint Jean de la Croix ‹sa’s›
1955
Son Akflam Yeme¤i
1965
Perpignan Gar›
1968
Kozmik Atlet
1970
Sanr› Uyand›ran Bo¤a
Güreflçisi
1979
Yi¤itçe Bir Kermes
(Georges-Pompidou
Merkezi’nde yap›lan çevre
düzenlemesi)
1...,65,66,67,68,69,70,71,72,73,74 76,77,78,79,80,81,82,83,84,85,...159
Powered by FlippingBook