RES‹M YAPMA SANATI
Son derece elefltirel yaklafl›lan XX.
yy. ressamlar› aras›nda Dali, istisnai
bir durum sergiler. Çünkü o tam an-
lam›yla geleneksel bir teknik uygu-
layan sanatç›d›r. Tablolar›nda, dik-
kati çeken akademik bir beceriklilik
göze çarpar, bu da onun, dünyada
ne var ne yok hepsini, can›n›n iste-
di¤i gibi ve mükemmel bir realist
stilde yans›tmas›na imkân verir. ‹s-
ter ço¤unlukla fon olarak kulland›¤›
göklerde olsun isterse kendi vizyon-
lar›n›n ayr›nt›lar›nda, renklerin göz
kamaflt›r›c› parlakl›¤› ve çizgilerin
kesinli¤i son derece dikkat çekici-
dir. Bitmemifllik, tamamlanmam›fl-
l›k etkisinin ço¤unlukla aran›l›r ol-
du¤u bir dönemde, tuvallerinde
gözlenen “son bir defa büyük özen-
le gözden geçirilmifl olma” özelli¤i
çok say›da sanatç› ve elefltirmeni
rahats›z etmifltir; bu özellik ayn› za-
manda, resmin onun gözünde
“renkli ve elle yap›lm›fl bir foto¤-
raf”tan baflka bir fley olmad›¤›n› da
ispat etmektedir.
Dali’nin kompozisyonlar›n›n öz-
günlü¤ü daha çok ilham kaynakla-
r›yla ilgilidir. 1929’dan itibaren res-
sam
Üzüntülü Oyun
gibi anlam› ka-
pal› tuvaller yaratmaya bafllad›. Söz
konusu tabloda, mavi gökyüzünün
oluflturdu¤u bir fon üstünde ser-
bestçe birlefltirilmifl beden parçalar›
ve iki sevgili yer al›r. Psikanalize ya-
68