Düflkünü” anlam›na gelir.) bulmufl-
sa da Dali’nin nükteli ve tuhaf icat-
lar› her zaman Dadac› baflkald›r› ge-
lene¤inde yer alm›flt›r. Bunlar bur-
juva veya tuhaf nitelikli olan “sanat
için sanat” düflüncesini y›kmak ve
sanat›n, hayat›n her alan›n› do¤ru-
dan do¤ruya ilgilendiren bir hayat
tarz› oldu¤unu göstermek amac›n-
dad›r. Bu sebeple Dali, kendi kendi-
sini sanat eserine dönüfltürme teh-
likesini de göze alarak yayg›nl›k ka-
zanm›fl bütün gazetelerde röpro-
düksiyon hâlinde ço¤alt›lm›fl olan
yüzünden, genellikle de o ünlü b›-
y›klar›ndan çok iyi yararlanmay›
bildi.
DAL‹ VE S‹NEMA
Dali, Luis Bunuel ile yapt›¤› ortak
çal›flmadan baflka bir de senaryo
yazd› (Babaoua); Marx Kardefller ile
van koymufltu. Öte yandan Ç
ekme-
celi Milo Venüsü
ise çekmecelerle
süslüydü, ressam ünlü heykeli çek-
meceli gülünç bir mobilyaya dönüfl-
türmüfltü; memeler, göbek ve dizler
de mobilyan›n kulplar›n› oluflturu-
yordu. Bu çal›flma, mobilyac›l›k veya
mücevhercilik alan›nda bazen, seri
hâlinde üretilen lüks eflyalara da uy-
gulanm›flt›. Dali de gerçek bir sanat-
ç›dan çok akl› parada olan bir ifl ada-
m› olarak belirdi.
Ne var ki, sonunda Dali’yi elefltiren
Breton, her ne kadar onun için o
fleytanca “Avida Dollars” anagram›-
n› (Bu anagram Frans›zcada “Dolar
70