77
için, bir kitap yazmak ve düflünmek,
kendini bir davaya adamak anlam›-
na gelir. 23 Mart 1980’de, onu Mont-
parnasse mezarl›¤›na u¤urlayan ve
yine onun hiç de yabanc›s› olmad›¤›
bir kardefllik ruhu içinde kaynaflm›fl
ünlü, ünsüz bütün o insanlar, iflte
bu entelektüel için a¤lam›fllard›.
B‹R DÜfiÜNME USTASI
Sartre, kal›n caml› gözlükleri (Mi-
yoplu¤u nedeniyle, 1974’te hemen
hemen hiç göremez hâle gelecek-
tir.), hiç ç›karmad›¤› kanadyenleri,
atk›lar›, piposu ya da sigaras›yla Pa-
ris entelijensiyas›n›n ve sol k›y›n›n
bir simgesidir. Karfl›s›nda Lipp bira-
hanesi, kilisenin solundaysa Galli-
mard kitabevinin göründü¤ü Deux
Mogats’yu Le Floure’dan ay›ran da-
rac›k yer onun alan›d›r. Sartre, bu-
luflma ve çal›flmalar›nda kahveleri
kullanmakla birlikte bir sokak ve
kalabal›klar adam›yd› da: Say›s›z
yürüyüflte ve gösteride foto¤raf› çe-
kilmifltir. May›s 1968’de, Sorbon-
ne’un ve Billancourt’da Renault fab-
rikalar›n›n iflgaline kat›ld›¤› gibi hak
arayan her toplulukta yer alm›flt›r.
Ayr›ca Libération’un yaz› ifllerinde
de görev yapm›flt›r. Gerçekten de
Sartre’›n yans›tt›¤› imaj do¤rulan-
m›flt›r. Sartre, kesinlikle bu dünya-
n›n ve ça¤›n›n insan› olmak iste-
mifltir. Oyunun kurallar›n› kendisi
koyarak ayn› anda her fleyi birden
yaflamaya çal›flm›flt›r: Siyaset, felse-
fe, adalet, özgürlük, sonunda efsa-
neleflen bir çekicili¤e sahip olan bu
adam›n yaflam›nda önemli bir yeri
olan aflk... 1905’te, varl›kl› bir burju-
va ailesinin çocu¤u olarak do¤an
Sartre, Birinci Dünya Savafl› ile ans›-
z›n modernizm ç›lg›nl›¤›n›n içine
at›lan bir kuflaktand›r. O dönemde,
bir yandan edebiyat ve sanatta her