95
baflkas›n›n yerine uçar› âfl›¤›n yata-
¤›na giren kad›nlar›.
Bir Yaz Gecesi
Rüyas›
’nda, Oberon’un aflk iksirinin
ve Ovidius’un metamorfozlar›n›n
etkisiyle kifliler birbirinin kimli¤ine
bürünür. Sihirin asl›nda tiyatro hi-
lelerinden baflka bir fley olmad›¤›
anlafl›l›r. ‹ster nefleli Falstaff’›n
(Windsor’un fien Dullar›)
, ister kötü
kalpli Malvolio’nun
(On ‹kinci Gece)
foyas›n› meydana ç›karmak için ol-
sun yalan gerçe¤e hizmet eder.
Ölüm aldanmacad›r ve iftiraya u¤-
rayan kad›n kahraman dirilir
(Kuru
Gürültü)
. Komedi, trajik olandan
beslenirken bunun ac›lar›ndan us-
taca s›yr›l›r. Komedi, en geliflkin hâ-
line romanesk dramlarda ulaflacak-
t›r.
Shakespeare, tarihî piyeslerini ya-
zarken kronolojiyi izlememifltir.
Sanki önce Tudorlar›n iktidara geli-
flini anlatmak ve sebeplerini bun-
dan sonra irdelemek istermifl gibi
VI. Henry
ve
III. Richard
ile tarihe
sondan bafllam›flt›r. Tarihî eserleri-
ni, 1199 (Yurtsuz John’un tahta ç›k-
mas›)-1547 (VIII. Henry’nin ölümü)
aras›na yerlefltirerek
Kral John
’dan
VIII. Henry
’ye Plantagenet ve Tudor
hanedanlar›n›n tarihini yeniden
canland›rm›flt›r. Hükümdarlar›n dü-
flüflüne iliflkin Orta Ça¤ flemas›, Sha-
kespeare’in tarihî dramlar›n›n yap›-
s›n› oluflturur. Aristoteles’ten beri
tart›flmal› olan (Gerçek fliirde mi
yoksa tarihte midir?) ve Tudorlar›n
propagandas›na yarad›¤› için çok
geçmeden mahkûm edilen bu tür,
Monmouthlu Geoffrey’nin
Britanya