131
s›z araflt›rmalar›yla sürekli iliflkide
olan gerçek bir bilme, tan›ma etkin-
li¤iydi. Bu sentez giriflimi, Leonar-
do’nun ölümüyle birlikte manye-
rizm ak›m›n›n Rönesans idealleri-
nin ço¤uyla taban tabana z›t, do¤al-
l›ktan uzak ve genifl çapta klasisiz-
me karfl› bir resim dili oluflturma-
s›yla yok olup gitti. Dolay›s›yla Leo-
nardo’nun sanat›, yaln›zca o dönem
‹talyan resmine yapt›¤› etkiyle de-
¤erlendirilemez. Çünkü eserler,
hem resim alan›nda hem de çeflitli
teknik bulufllar aç›s›ndan tümüyle
s›ra d›fl›yd›. Çok az resim yapm›fl ol-
du¤u hâlde Leonardo resim hakk›n-
da bir eser yazmay› tasarlam›flt›. El
yazmalar›ndan birço¤u ölümünden
sonra Vatikan Kütüphanesi’nde ko-
runan bir derlemede yer ald›; say›s›z
bilimsel ve teknik notuysa Paris
(Frans›z Enstitüsü, Ulusal Kütüpha-
ne), Londra (British Museum), Mad-
rid (Ulusal Kütüphane) ve Milano’da
saklanmaktad›r. Ayr›ca çok de¤erli
Codex Atlanti-
cus
da Mila-
no’daki Ambro-
sius Kütüphane-
si’ndedir.
MERYEM,
ÇOCUK ‹SA
VE AZ‹ZE
ANNA
Paris’te Louvre
Müzesi’nde ko-
runan, eflkenar
dörtgen bir yüzeye yap›lm›fl bu
tablonun kompozisyonu, Rafa-
el’in de esinlendi¤i klasik bir re-
sim diline örnek oluflturur. Kufl-
kusuz konu özgün de¤ildir fakat
sanatç›, dinî bir soy a¤ac›n› orta-
ya koymaya çal›flarak konuyu ifl-
leyifl biçimine yenilik getirmifltir.
Böylece, ‹sa’n›n annesi kendi an-
nesi Azize Anna’n›n kuca¤›nda
tasvir edilmifltir. Mesih’in tan›n-