01 albert ainstein-zu.qxp - page 31

31
flünmesini sa¤lar (1831’de Bourbon
Hanedan› yanl›s› olur.), üslubunu bi-
çimlendirir ve her fleyden önemlisi
onu dönemin Paris sosyetesine tan›-
t›r. Baflar› geliyor gibidir. 1830 Paris’
inde geçen felsefi bir roman olan
T›l-
s›ml› Deri
önemli bir konumda olan
herkes taraf›ndan selamlan›r.
Balzac, dünyaya ve kendi arzusuna
uygun olarak baflar›ya otuz yafl›n üze-
rinde ulaflm›flt›r. Bütünleflme ve
onaylanma düflleri onu s›k s›k aris-
tokrat çevrelere girip ç›kmaya ve met-
res olarak Castries markizini isteme-
ye yöneltecek kadar yo¤undur.
Kad›n kalbini tan›yan biri olarak ka-
zand›¤› yeni flöhret, 1832’de “Yabanc›”
diye fliirsel bir biçimde imzalanm›fl bir
mektup almas›na yol açar. Mektup
Ukrayna’da yaflayan, Eve Hanska adl›
evli bir Polonyal› kontesten gelmekte-
dir. Bu olay, yazar›n ölümüne kadar
sürecek olan roman gibi bir aflk iliflki-
sinin bafllang›c›n› oluflturur.
O s›rada Balzac lüks içinde yaflamak-
ta, fizi¤i uygun olmad›¤› hâlde fl›k be-
yefendiler gibi giyinmekte, henüz
yazmad›¤› ve zaman›nda yetifltirmek
için kendini harap edece¤i kitaplar›
karfl›l›¤›nda ödenen avanslar› hesap-
s›zca harcamaktad›r. Zaman›n peflin-
de, umutlar›n peflinde koflmaktad›r.
Bardak bardak kahve içerek günde on
sekiz saat çal›flmaktad›r; Haziran
1832’de delirmenin efli¤ine gelir. K›s-
men otobiyografik bir roman olan
Louis Lambert
(1832) bu bunal›m›n iz-
lerini tafl›r; yaralanm›fl, coflkulu ve ro-
mantik bir entelektüel tip olan Louis
delirerek ölür.
‹fi YAfiAMINDAN ‹LK
fiAHESERLERE
Balzac güç ve para sahibi olmak iste-
mektedir. Bu nedenle “ifl yaflam›na”
at›l›r, matbaa ve dökümhane ifllerini
dener. 1828’de bütün di¤erlerinin ör-
ne¤i olan ilk felaket gelir çünkü Bal-
zac, hayat› boyunca Paris bölgesinde
ananas yetifltirmek veya Sardinya’da
‹lk Ça¤’dan beri kullan›lmayan gü-
müfl madenlerini iflletmek gibi ipe
sapa gelmez projeler üretmifltir.
Bu durumda edebiyata dönmek zo-
runlu olur; Balzac bu defa, Devrim
dönemindeki Bat› Fransa savafllar›-
n›n antiliberal bir görüntüsünü verdi-
¤i fiuanlar adl› tarihî bir roman (Bu,
Walter Scott’un XIX. yy.’›n bafl›nda el-
de etti¤i baflar›dan beri moda olan bir
türdür.) ve evlilik kurumunu, konusu-
nun ciddiyetini ve trajik yan›n› öne ç›-
kar›rken mizahi bir tarzda betimledi-
¤i, neredeyse sosyolojik bir deneme
olan
Evlili¤in Fizyolojisi
’ni kaleme
al›r. Nihayet
Özel Yaflamdan Sahneler
(Scènes de La Vie Privée, 1830)’in ilki
yay›mlan›r. Balzac (Kitapta Honoré de
Balzac imzas›n› kullanacakt›r.), Tem-
muz Devrimi’nin arifesinde kad›n ve
evlilik uzman› olarak kabul edilmek-
tedir. Bu s›rada Emile de Girardin’in
ekibinde gazeteci olur ve Le Voleur’de
her gün düzenli olarak “Paris Mektup-
lar›” adl› politik f›kralar› yazmaya bafl-
lar. Modern gazetecili¤in do¤uflu bu
döneme rastlar ve bu, Balzac için hiç-
bir zaman ikincil bir faaliyet olmaz;
yaratma sürecine sonuna kadar efllik
eder. Onu içinde yaflad›¤› zamana
ba¤lar, siyasi seçimleri üzerinde dü-
1...,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30 32,33,34,35,36,37,38,39,40,41,...159
Powered by FlippingBook