icindekiler 2.qxp - page 119

119
¤ünü yapt›¤› bir baflka biçim özelli-
¤i de dizenin bütünlü¤ünü bozarak
fliire cümlelerden kurulu bir yap›
kazand›rmas›yd›. Bu yap› içinde ka-
fiye, zaman zaman hissedilmez
olan zaman zaman da bir vurguyla
öne ç›karak anlam› güçlendiren bir
ö¤e durumuna geldi.
Afi‹YAN MÜZES‹
Rumelihisar›’ndaki Afliyan Köflkü
1906’da Tevfik Fikret taraf›ndan
yapt›r›lm›flt›r. Ad› “kufl yuvas›” an-
lam›na gelen köflkün plan›n› Tevfik
Fikret çizmifltir. fiair hastal›klarla
geçen son günlerinde uzun y›llar
yaflad›¤› bu köflkün bahçe-
sine gömülmek istedi¤ini
söylediyse de kay›npederi
köflkün gelece¤inin belir-
sizli¤inden kayg›lan›nca
Eyüp’teki aile mezarl›¤›na
gömülmüfltür. Daha sonra
Dr. Adnan Ad›var ve vasi-
yetini bilen dostlar› meza-
r›n›n Afliyan’a nakledilme-
si için uzun y›llar giriflimde
bulundular. Nihayet 24
Aral›k 1961’de Eyüp’teki
mezar›ndan al›nan kemik-
leri önce Galatasaray Lise-
sine, burada düzenlenen
törenden sonra da müze
hâline getirilen Afliyan’a
götürülerek bahçeye gömüldü.
Tevfik Fikret’in konutu olan Afliyan
Köflkü 1940’ta efli Nazime Ha-
n›m’dan sat›n al›narak kamulaflt›-
r›ld›. Tevfik Fikret, Abdülhak Hamid
Tarhan ve di¤er Edebiyat› Cedideci-
lere ait baz› belgeler, eflyalar ve ki-
taplar toplanarak köflkte oluflturu-
lan Edebiyat› Cedide Müzesi 19
A¤ustos 1945’te ziyarete aç›ld›.
Abdülhak Hamid’e ait kitaplar, el
yaz›lar›, foto¤raflar ve eflyalar alt
fiikeste
’de oldukça önemli bir yer
tutan tabiat fliirleri de özünde bu
kaç›fl›n ifadesiydi. Tabiatta insan-
lardan uzak, basit, sakin bir hayat›n
hayalini buluyordu.
Edebiyat› Cedide içinde Fikret’in
seçkin konumu, afl›r› titizli¤i, en
küçük ayr›nt›lar üzerinde durufluy-
la kendine özgü bir biçim ve üslup
yaratmas›ndan kaynaklan›yordu.
Sanat anlay›fl›n› de¤ifltirip toplum-
sal konulara yöneldi¤inde biçim
endiflesini terk etmedi. Aruza ken-
disinden önceki bütün flairlerden
daha fazla egemendi. Ancak aru-
zun gere¤inden fazla ahenkli olu-
flundan rahats›z oluyordu. Bu onu
yeni aray›fllara yöneltti. Buldu¤u
yollardan biri divan edebiyat›n›n
geleneksel müstezat türünden ya-
rarlanarak gelifltirdi¤i serbest müs-
tezatt›. Geleneksel müstezat vezni-
ne ba¤l› kalmadan, diledi¤i vezni
kullanarak m›sralar› istedi¤i uzun-
lukta kurmaya, uyaklar› istenilen
biçimde yerlefltirmeye olanak sa¤-
layan bu biçim di¤er flairler taraf›n-
dan da kullan›ld›. Fikret’in öncülü-
1...,109,110,111,112,113,114,115,116,117,118 120,121,122,123,124,125,126,127,128,129,...159
Powered by FlippingBook