133
ya yeni bak›fl›n› bir romanda dile
getirme ihtiyac›n› duydu. Uzun y›l-
lar
Dirilifl
adl› eseri üstünde çal›flt›
ve kitap 1899’da yay›mland›. Bu
eserin ana konusu, soylu s›n›ftan
Nehliyudov taraf›ndan bafltan ç›-
kar›l›p terk edilen Katyufla Maslo-
va adl› yoksul bir genç k›z›n yafla-
d›klar›d›r. Katyufla’ya mahkemede
rastlayan (K›z h›rs›zl›k ve cinayetle
suçlanmaktad›r.) Nehliyudov ha-
yat›n› altüst edecek bir sars›nt› ge-
çirir. Roman›n ilk versiyonunda
Nehliyudov Katyufla’yla evlenir.
Son ve yay›mlanan biçimindeyse
her iki kahraman da kendi kurtu-
lufllar›n›n aray›fl› içindedirler: Kat-
yufla sürgündeki bir devrimciyle
yak›nl›k kurarken Nehliyudov ken-
dini ‹ncil’i okumaya verir. Buna
ra¤men, 24 fiubat 1901’de Yüksek
Kilise Meclisi Tolstoy’u sapk›nl›k
ve ateizmle suçlayarak afaroz et-
mifltir.
1912’de ölümünden sonra yay›m-
lanan ve son eserlerinden biri
olan
Hac› Murat
’ta, Tolstoy, Kaf-
kasya an›lar›na geri döner. Gerçe-
¤i aray›fl›, yaflam›n›n sonunda
onu evinden ve kar›s›ndan kaç-
maya ve Kafkasya’ya gitme niye-
tiyle trene atlamaya sürükledi.
Ama çok hastaland› ve k›rsal ke-
simde bir tren istasyonunda, As-
tapovo’da 7 Kas›m 1910’da öldü.
Cenaze töreni, ülkenin dört bir
yan›ndan gelen on binlerce insa-
n›n bir araya geldi¤i ulusal bir
gösteriye dönüfltü.
Tolstoy sadece yazar olarak de¤il,
düflünür olarak da y›¤›nlar› derin-
den etkilemifltir. Onun ilkesine
göre yaflamak için Tolstoycu top-
luluklar olufltu, ne var ki bunlar
devrimden sonra zulme u¤rad›.
SAVAfi VE BARIfi
Savaflla bar›fl birbirini izler, savafl
sahnelerinin ard›ndan aile sahnele-
ri karfl›m›za ç›kar. Roman›n bafl›nda
Natafla Rostov henüz bir çocuktur,
oysa genç Piyotr Bezuhov çoktan
evli bir erkektir ama mutsuzdur.
Kar›s›, herkesi ayn› gülüflle selamla-
yan güzel prenses Helena’dan ayr›-
l›r. Ama Helena ölür. Natafla’ysa Pi-
yotr’un arkadafl› Prens Andrey Bol-