139
Bernard, Louis Anquetin ve To-
ulouse-Lautrec’in eserlerini sergi-
ledi. Ressam Cormon’un atölyesin-
de tan›m›fl oldu¤u bu arkadafllar›
kendilerine “Küçük Bulvar›n ‹zle-
nimcileri” ad›n› vermifllerdi. Van
Gogh, Paris’te geçirdi¤i iki y›l için-
de afla¤› yukar› iki yüz yirmi tablo
ve desene imza att›. Bunlar›n ara-
s›nda kendi portreleri, flehir man-
zaralar›, çiçek resimleri, heykel ve
Japon estamp› kopyalar›, meyve,
ayakkab› ve kitap
(Paris Romanlar›)
natürmortlar› var-
d›. Hollanda döne-
mine iliflkin karan-
l›k üslubu b›rakt›k-
tan sonra kal›n bir
boya tabakas› sür-
dü¤ü palet b›ça¤›-
n›n yan› s›ra f›rça
da kulland› ve iflle-
di¤i motiflere bi-
çim veren doku-
nufllar› görünür
durumda b›rakt›.
Ço¤unlukla ›fl›l ›fl›l par›ldayacak bi-
çimde vurulan bu f›rça darbeleri, ifl-
lenen konuya özel bir titreflim kat›-
yordu. Van Gogh’un sanat anlay›fl›,
sadece birkaç ay içinde tam anla-
m›yla de¤iflmiflti. Ama gerek çal›fl-
ma h›rs› gerekse Montmartre’›n
zevk ve e¤lence çevrelerine düflkün-
lü¤ü nedeniyle hem kafaca hem de
bedence yorgun düfltü. fiubat 1888’
de dinlenmek ve daha yumuflak bir
iklimde yaflamak için Fransa’n›n gü-
neyine gitmeye karar verdi.
guy’nin bir portresini yapt›. Delac-
roix ile Puvis de Chavannes’›n re-
simlerine ve süslemelerine, Monti-
celli’nin kal›n boya tabakas›yla ger-
çeklefltirdi¤i, renkleri çok canl›
olan natürmortlar›na hayran kald›.
‹zlenimcilik onu flafl›rtt› ama ayn›
zamanda ayd›nl›k resmi bulmas›n›
da sa¤lad›. 1887 ilkbahar›nda, dos-
tu Signac, onu aç›k havada çal›fl-
mak üzere Asnières’e götürdü. Ye-
ni izlenimcili¤in etkisiyle f›rça dar-
beleri parçalara ayr›ld›, paleti ay-
d›nland›. Van Gogh tablolar›na ar-
t›k saf renk dokunufllar›yla belir-
ginleflen ince gri nüanslar› katma-
ya bafllad›. Yak›n banliyöden görü-
nen birçok Paris manzaras› yapt›;
bu tablolar›nda, do¤mufl oldu¤u ül-
kenin hiç de yabanc› olmad›¤›m›z
görüntülerini ça¤r›flt›ran Montmar-
tre de¤irmenleri göze çarp›yordu.
Kas›m 1887’de Clichy yolundaki
Grand Bouillon’da hem kendi eser-
lerini hem de arkadafllar› Émile
ART ARDA GELEN
RESSAMLAR KUfiA⁄I,
ÖZELL‹KLE FOV‹STLER VE
DIfiAVURUMCULAR,
VAN GOGH’U MODERN RESM‹N
BABASI OLARAK KABUL ETT‹LER.