143
¤›na ve hastal›¤›na ra¤men ressam
hiçbir zaman kendini kabul ettire-
ce¤i umudunu yitirmedi. May›s so-
nunda Auvers-sur Oise’da, küçük,
gösteriflsiz Saint-Aubin oteline,
sonra da Ravoux kahvesine yerlefl-
ti. Koleksiyoncu olan ve kendisine
yak›nl›k gösteren Doktor Gachet
taraf›ndan tedavi edildi. Van Gogh
onun iki kez portresini yapt›. Güzel
yaz günlerinde k›r manzaralar›,
bu¤day tarlalar›n›, saman y›¤›nla-
r›n› konu ald›¤› tuvaller de yap›-
yordu. Bu kompozisyonlarda gele-
neksel olana bir dönüfl vard›r. An-
cak yine de f›rça darbeleri çok da-
ha belirgindir ve bir yürek darl›¤›,
bir iç s›k›nt›s› kendini belli eder.
Hayat›n› tehdit eden tehlike, tablo-
lar›nda, bu¤day tarlalar› üstünde
uçuflan kargalar›n belirmesiyle
a盤a ç›kt›. Sanatç› ölümü böyle
üzüntü verici bir manzara içinde
seçti ve 27 Temmuz 1890’da gö¤sü-
ne bir kurflun s›kt›; iki gün sonra da
öldü. Alt› ay sonra Théo da öldü. ‹ki
kardefl Auvers-sur-Oise mezarl›¤›n-
da yan yana gömülmüfllerdir.
AUVERS-SUR-OISE K‹L‹SES‹
Van Gogh bu gotik kilisenin resmini
yapmak için flövalesini meydan›n›n
alt k›sm›na yerlefltirmifltir. Amac›
çan kulesini ve mihrap bölümünü
kompozisyonunun içine alabilmek-
tir. Bu alttan görüfl sayesinde yap›-
n›n piramit biçimi iyice vurgulan-
m›fl olur. Seçti¤i konuyu gerçekçi bir
biçimde vermek kayg›s› içinde ol-
mayan ressam, mimari kütlelerin
dengesi, eklemle-
niflleri ve yukar›ya
do¤ru yükselme-
leri üstünde ›srar-
la durur. ‹steyerek
deforme etti¤i de-
seni, biçimlerde
bir dramatizasyo-
na yol açar. Bina-
ya bulutlar›n mavi
rengi vurur; bu
mavi, vitraylarda
küçük bir nüansla
lacivert olarak be-
lirir. Ifl›k kilisenin
ç›k›nt›l› sivri köflelerine tak›l›r, çat›-
lardan uzun ve beyaz›ms› çizgiler
hâlinde biçimleri çevreleyerek akar.
Van Gogh yapmakta oldu¤u tablo ile
ilgili olarak k›z kardefline yazd›¤›
Haziran 1890 tarihli bir mektubun-
da flöyle der: “[...] öyle bir etki ki bu-
rada derin ve sade bir saf kobalt
VAN GOGH,
YILDIZLARDAN SÖZ EDEN fiA‹RLER‹,
HUGO’YU VE WH‹TMAN’I OKUR,
ONLARIN BENL‹⁄‹NDE UYANAN
ES‹NLER‹ KEND‹ RES‹M DENEY‹M‹YLE
BÜTÜNLEfiT‹R‹R.