50
aras›nda bir eser hepsini gölgede b›-
rak›r: Bu, Pablo Picasso’nun tuval
üzerine yapt›¤› an›tsal tablosu
Gu-
ernica
’d›r (3,51 m x 7,82 m). Bask
bölgesindeki bu küçük kasaba, Al-
man uçaklar›n›n bombard›man›yla
bir kül y›¤›n› hâline geldi¤i 26 Nisan
1937’den beri trajik bir ün kazan-
m›flt›r. O güne kadar böylesi hiç ya-
flanmam›fl olan havadan k›y›m çok
büyük tepkiler uyand›rm›flt›r. Cum-
huriyet rejimine ba¤l›l›¤›n› aç›kça
dile getiren Picasso, fuardaki ‹span-
yol pavyonu için kendisinden iste-
nen genifl boyutlu kompozisyona
konu ararken, güncelli¤iyle Guerni-
ca kendili¤inden önüne ç›kar. Picas-
so gazetelerde bol bol yer alan ve ta-
bii ki o dönemde siyah beyaz olan
katliam foto¤raflar›n› atölyesinin
duvarlar›na yap›flt›rarak çevresini
neredeyse bu atmosferle kuflat›r.
Birkaç hafta içinde ça¤dafl sanat›n
en büyük eserlerinden birini yarat›r.
Amaç bellidir. Picasso da oradad›r,
n›n bafllang›ç y›llar›na ait eserler.
1978 ve 1990’daki pefl pefle ba¤›flla-
nan eserlerle oluflan Paris’teki Pi-
casso Müzesi, Marais semtindeki bir
konakta, amaca uygun olarak dü-
zenlenen Salé Kona¤›’nda bulunur.
Müze 200’ün üzerinde ya¤l› boya re-
sim, 160 heykel, 29 kabartma tablo,
88 seramik, yap›flt›rma k⤛tlar, 2
bin dolay›nda desen ve 1.600 es-
tampla dünyada efli olmayan bir
zenginli¤e sahip-
tir. Müzede ayr›ca
Picasso’nun kifli-
sel koleksiyonun-
daki Gümrükçü
Rousseau, Matis-
se, Cézanne gibi
ünlü ressamlara
ait tablolar sergi-
lenmektedir.
1937 PAR‹S
Paris’te 1937’de,
zorlama bir coflku
ve esenlik havas›
içinde büyük bir dünya fuar› aç›l›r.
O günlerde iç savafl ‹spanya’y› kas›p
kavurmakta, cumhuriyete karfl› ç›-
kan isyanc›lar Nazi Almanyas›’ndan
destek görmektedir.
‹spanya Cumhuriyeti’nin her fleye
ra¤men Paris Fuar›’nda bir pavyon
açmas›, tedirgin bir dünya kamu-
oyunun, dikkatini bu sergi üzerinde
yo¤unlaflt›rm›flt›r. Oysa, ‹spanyol
pavyonu, fuar›n en göz al›c› pav-
yonlar›ndan biridir. Sergilenenler