46
suzluk 盤l›¤› gözyafllar› içinde yal-
varan altm›fl kad›n deseni ve res-
miyle haz›rlanan engin bir alegoriye
yol açar. An›tsal boyutlardaki eser-
de renk kullan›lmam›flt›r ve yasa
bo¤ulmufl fonda anlaml› jestleri
olan figürler belirginleflir. Ezeli ma-
sum kurban rolündeki karn› deflil-
mifl at›n karfl›s›nda iri burunlu dev
bo¤a bafl› mutlak kötülü¤ün amble-
mi durumuna gelir. Yerdeki kesik
bafllar, iflkence görmüfl bedenler,
kopmufl uzuvlar, ölü gözlü çocuklar
ve umutsuzluk içindeki kad›nlar
masumlar›n katledilmesi temas›na
gönderme yapar. Tuvalin tam orta-
s›na çak›lan meflale (sonsuz ›fl›¤›n
simgesi) bir umut mesaj› yollar.
Ama dönem, öfke, yas, baflkald›r›
dönemidir:
Kufl Yiyen Kedi
(1939),
Kap› Önü Konseri
(1942), sanatç›n›n
“kamplardaki dehfleti resmetmek
imkâns›z” oldu¤u için yar›m b›rakt›-
¤›
Ölü Çukuru
(1947) ve nihayet
GUERNICA VE SAVAfi YILLARI
1937 Paris Dünya Fuar›’nda aç›lacak
olan ‹spanya pavyonunun dekoras-
yonu için bir resim siparifli alm›fl
olan Picasso, 26 Nisan 1937’deki
kanl› Guernica bombard›man›ndan
sonra, halk›n›n cellatlar›na duydu-
¤u öfkeyi ifade etmek amac›yla ilk
baflta belirledi¤i konuyu (bir atölye
sahnesi) de¤ifltirir. Böylece, insanl›-
¤›n bitmek bilmeyen ac› ve umut-
Ünlü foto¤raf
sanatç›m›z Ara
Güler, Picasso
ile birlikte