41
Kesin olarak yerleflmeden önce,
1900-1904 aras›nda pek çok kez Pa-
ris'te kald›; yoksul insanlar›n sefale-
tini Toulouse-Lautrec'e ve d›flavu-
rumculu¤a yak›n heyecanland›r›c›
bir tarzda betimledi¤i tablolarla ay›rt
edilen bu aflama, genellikle «mavi
dönem» diye nitelendirilir. Bu afla-
man›n sert çizgilerini «pembe dö-
nem»in pembe tonlardaki cambazla-
r›, soytar›lar› ve anneleri izledi.
1907'de kübizmi bafllatan
Avignonlu
Genç K›zlar
tablosu geldi. Picasso,
1917'de Roma'da Diaghilev'in Rus
Baleleri için çal›flt›. Burada, 1915'te
belirmifl olan klasik gerçekçi e¤ilimi-
ni güçlendiren ‹lk Ça¤ sanat›n› ve Rö-
nesans esteti¤ini keflfetti. Sanatç›
sonradan bu eski yeni klasikçili¤e dö-
nem dönem geri döndü. Güçlü biçim-
leri olan tanrݍalar, faunalar ve satir-
ler, art›k resim dilinin parças› hâline
geldi. Bu dönemden önce Picas-
so'nun sanat›ndaki aflamalar› belirle-
mek kolay olsa da bundan sonra, pek
çok üslubun birbirine kar›flmas› ne-
deniyle eserlerini kesin flekilde s›n›f-
land›rmak olanaks›zd›r. Alfred H.
Barr, bu dâhi biçim yarat›c›s›n›n sa-
nat›ndaki üç ayr› üslup e¤iliminin
prototipleri say›labilecek üç tabloyu
karfl›laflt›rm›flt›r:
Üç Müzisyen
'in kü-
bist esinli geometrisi, yeni klasik
Üç
Lütuf
'un dengesi ve ahengiyle karfl›t-
l›k oluflturur; bu tablo
Üç Dansç›
'n›n
ç›rp›nmal› biçimlerini ac›mas›z de-
formasyonlarla parçalara böler. Pi-
casso, 1925'ten itibaren gerçeküstü-
cülere yaklaflt› ve Üç Dansç› üslubun-
da pek çok eser gerçeklefltirdi. 1930-
1937 aras›nda, sanatç›n›n hâlâ çok
çeflitli olan çal›flmalar› aras›nda hey-
kel ve gravür büyük yer tutar.
Fran-
co'nun Rüyas› ve Yalan›
bafll›kl› dizi
(1937)
Guernica
’n›n habercisidir. Ay-
n› yaklafl›ma tan›kl›k eden
A¤layan
Kad›nlar
hem bir aflk iliflkisinin hem
de tehdit dolu bir dönemin ac›lar›n›
dile getirir.
Kufl Yakalam›fl Kedi
(1939) savafl› haber verirken savafl›n