icindekiler 2.qxp - page 42

42
ruk noktas›n›
Hayat
(1903) adl› tek-
renk (monokrom) resmin oluflturdu-
¤u alegorik bir çevrimdir: Yüz çizgi-
leri, ressam›nkilerle birbirine kar›-
flan ölen dosta sayg› niteli¤indeki bu
çal›flma, ayn› zamanda resim sana-
t›na da sayg› niteli¤indedir. Çal›flma-
da Klimt ve Gauguin’in eserleri yeni-
den oluflturulmufl, içine de ressam
ve modeli yerlefltirilmifltir. So¤uk bir
renk olan mavi, o s›rada içi kayg› ve
özlemle dolu olan Picasso’nun dün-
ya görüflünü ifade etmesini sa¤lar.
Kendisini vaktinden önce yafllanm›fl
olarak resmetti¤i
Mavi Otoportre
(1901) ise bir güçsüzlük saptamas›
olarak yank›lan›r.
Yaln›zl›k ve varoluflsal kayg› tema-
s›, sanatç›n›n tek bafl›na kulland›¤›
mavinin yerini alan renk (tatl› ve
hüzünlü bir gri-pembe) nedeniyle
“pembe” olarak adland›r›lan döne-
me (1905-1906) de egemendir. Bu
dönemin ürünü olan Arrlecchino,
dramlar› baflta ünlü
S›¤›r Kafatasl›
Natürmort
olmak üzere pek çok tab-
loda anlat›l›r. Picasso Komünist Par-
ti'ye üye oldu ve ço¤unlukla Fran-
sa'n›n güneyinde yaflad›. 1945 sonra-
s›na ait ya¤l› boyalar›, sulu boyalar›,
desenleri, gravürleri, seramikleri ve
heykelleri sanatç›n›n tükenmez me-
rak›na, görüntüler karfl›s›ndaki sor-
gulamalar›na tan›kl›k eder. Barcelo-
na, Antibes ve Paris'te Picasso'nun
eserlerine ayr›lm›fl müzeler vard›r.
MAV‹ VE PEMBE DÖNEMLER
1900’de Paris’e giden Picasso 1904’te
kesin olarak bu
flehre yerleflti.
Van Gogh’a duy-
du¤u ilgi, 1901’
de yapt›¤› portre
ve otoportre di-
zisinde kendini
belli edecektir.
Ayn› y›l Ambroi-
se Vollard, art›k
imzas›nda yal-
n›zca annesinin
soyad›n› kulla-
nan sanatç›n›n
izlenimci anlay›flla gerçeklefltirdi¤i
altm›fl dört ya¤l› boya resimden olu-
flan ilk büyük sergisini açt›. Elefltir-
men Gustave Coquiot “modern yafla-
m›n ç›lg›n âfl›¤›”n› selaml›yordu.
Genç Katalan sanatç› Carlos Casage-
mas’›n 17 Haziran 1901’de intihar et-
mesi, Picasso’nun mavi döneminin
bafllang›c›n› belirler. Bu dönem do-
1...,32,33,34,35,36,37,38,39,40,41 43,44,45,46,47,48,49,50,51,52,...159
Powered by FlippingBook