kendi türünün ve di€er türlerin. Kendi türünde annesiyle kendisi
vard›. Öteki türde hareket eden bütün canl›lar vard›. Ama öteki tür
kendi içinde ayr›l›yordu. Onun bir bölümü öldürüp yediklerinden
meydana geliyordu. Bunlar öldürücü olmayanlar ve küçük öldürü-
cülerden olufluyordu. Di€er bölümde ise kendi türünü öldüren ve
yiyen ya da kendi türü taraf›ndan öldürülüp yenenler vard›. ‹flte ya-
sa bu s›n›fland›rmadan ç›k›yordu. Et yaflam›n amac›yd›. Et yafla-
m›n bizzat kendisiydi. Yaflam yaflamdan beslenirdi. Yiyenler vard›,
yenenler vard›. Yasa fluydu: Ya Yiyeceksin ya da Yeneceksin. Bu
yasay› elbette böyle aç›k seçik formüle etmifl, kavramlaflt›rm›fl ve
yarg›ya dönüfltürmüfl de€ildi. Onun yasa filan düflündü€ü de yok-
tu asl›nda; üzerinde hiç düflünmeden yasay› yafl›yordu, o kadar.
Her yerde bu yasan›n yürüdü€ünü görüyordu. Kendisi orman
tavu€u yavrular›n› yemiflti, do€an da onlar›n annesini. Bu böylece
gidiyordu. Çevresinde ne kadar canl› varsa bu yasay› yafl›yorlard›
ve o da kendini bu yasan›n ayr›lmaz bir parças› gibi hissediyordu.
Tek yiyece€i etti; önünden h›zla geçip giden, gökyüzüne do€ru ha-
valanan, a€açlara t›rmanan ya da topra€›n içine kaçan veya karfl›-
s›na dikilip onunla dövüflmeye kalkan ya da ifller tersine dönünce
onun pefline düflen canl› et.
Yavru kurt bir insan gibi düflünebilseydi, yaflam› doymak bil-
mez bir ifltah, dünyay› da say›s›z ifltah› kabar›k canl›n›n kol gezdi-
€i, birbirinin pefline düfltü€ü, avlay›p avland›€›, yedi€i ve yendi€i,
fliddet ve kargafla dolu olan tam bir oburluk ve katliam kaosu için-
de, insafs›z, plans›z ve amaçs›zca tesadüflerle yönetilen bir yer
olarak tasavvur edebilirdi.
Ama küçük kurt bir insan gibi düflünmüyordu. Olaylara böyle
genifl bir aç›dan bakm›yordu. Onun tek bir amac› vard›, ayn› anda
yaln›zca tek bir arzusu ya da düflüncesi olabilirdi. Et yasas› d›fl›n-
da da, ö€renmesi ve uymas› gereken baflka yasalar vard›. Yaflam
sürprizlerle doluydu. ‹çinde yaflam› duymak, kaslar›n›n hareketini
görmek, ona sonsuz bir mutluluk vermeye yetiyordu. Av peflinde
koflmak tam bir heyecan ve nefle kayna€›yd›. Öfke duymak ve dö-
24