01 albert ainstein-zu.qxp - page 73

73
ber verdi¤i Bizet’nin
Carmen
’ini iz-
leyerek gerçekçili¤ini korumaya
büyük bir dikkat gösterdi ve psiko-
lojik karakterleri ayr›nt›lar›yla res-
metmeye giriflti.
SENFON‹K ESERLER
Sanki parçalar› orkestraya uyarla-
mak için yarat›lm›fl bir sanatç› olan
Çaykovski, nefesli ve vurmal› çalg›-
lar› büyük bir ustal›kla kullanarak
güçlü ve dinamik bir orkestral ses
örgüsü elde etmeye u¤raflt› ve süiti
ilk kez orkestrada,
F›nd›kk›ran
ba-
lesi için o kulland›. Yeni ses bile-
flimleri aramak konusunda sana-
t›ndan çok etkilendi¤i Berlioz’u,
Rusya’ya yapt›¤› ikinci seyahat s›-
ras›nda Moskova’da misafir etme-
nin keyfini ve zevkini yaflad›.
Çaykovski için senfoni, bir tür “ru-
hun günah ç›kartmas›” idi. Özellik-
le insano¤lunun ac›mas›z kaderi
çevresinde kurgulanm›fl olan son
üç senfonisinde oldu¤u gibi kolay-
ca yakalanabilen varoluflçu buna-
l›mlarla yüklü olan eserleri, çok be-
¤endi¤i Schumann’› and›ran bir
tarzda ifade edilmiflti. Senfonileri
ve konçertolar› sayesinde, kendi
kufla¤›n›n en iyi Rus senfonicisi
olarak ün sald›. Orkestralama ve
programl› müzik yapma konusun-
daki yetenekleri, özellikle balele-
rinde, belirgin bir biçimde ortaya
ç›kt›.
Rus besteci, özellikle üç koreogra-
fik eseri sayesinde senfonik baleye
ola¤anüstü bir h›z kazand›rd›:
Ku-
¤u Gölü, Uyuyan Güzel
ve
F›nd›kk›-
ran
. Sürekli ve düzenli olarak bü-
yük dans topluluklar›n›n program-
lar›nda yer alan bu baleler, klasik
dans›n büyük ustalar›n›n yetenek-
lerini ortaya koyabilmeleri aç›s›n-
dan da mükemmel eserlerdir.
Çaykovski’nin en tan›nm›fl eserle-
rinden biri ve ilk balesi olan dört
perdelik
Ku¤u Gölü
, Bolfloy tara-
f›ndan ›smarlanm›flt›. Bir peri ma-
sal›ndan esinlenen metin, niflanl›-
s›n› arayan bir prensin hikâyesini
anlat›r. Bu balenin 1877’deki ilk
sahnelenifli, koreograf›n ve çalg›-
c›lar›n uyumsuzluklar› yüzünden
tam bir fiyaskoyla sonuçland›.
Çaykovski’nin ölümünden sonra
koreograf Marius Petipa, eseri St.
Petersburg’daki Mariynskiy Tiyat-
rosu’nda sahneye koydu ve büyük
bir baflar› kazand›. O tarihten beri
bu eser klasik repertuvar›n flahe-
serlerinden say›lm›fl ve ikili kiflilik
1...,63,64,65,66,67,68,69,70,71,72 74,75,76,77,78,79,80,81,82,83,...159
Powered by FlippingBook