67
harcamakla kalm›yor, evinde her
zaman birkaç yoksul ö¤renci bar›n-
d›r›yordu. Ancak ö¤retmenli¤i bi-
raz tuhaft›. Piyanonun tufllar›n› k›-
racak kadar güçlü parmaklar› olan
bu hoca bir keresinde kötü çald›¤›
için bir klarnetçiyi adamak›ll› to-
katlam›fl, baflka bir zaman da derse
geç gelen bir ö¤renciden, önce ç›r›l-
ç›plak soyunup sonra befl dakika
içinde giyinmesini istemiflti. 1866-
1867 k›fl›nda Çaykovski, s›k s›k Ni-
kolay Rubinstein ile ünlü oyun ya-
zar› Aleksandr Os-
trovski’nin Ekim 1865’
te kurdu¤u Sanat Çev-
resi’nin toplant›lar›na
kat›l›yordu. Burada ge-
çirdi¤i geceler Çay-
kovski’nin
iskambil
oyunlar›na merak›n›
art›rd›. Yine bu s›ralar-
da samimi oldu¤u Os-
trovski’den, yazar›n
F›rt›na
adl› oyunu için
bir libretto yazmas›n›
istemiflti. ‹ki y›l önce
St. Petersburg Konservatuvar›nda
ayn› eser üzerine bir uvertür beste-
lemiflti ama tam o s›rada genç bir
bestecinin de ayn› konu üzerine
çal›flt›¤›n› ö¤rendi. Yazar, Çaykovs-
ki’nin gönlünü almak için ona bafl-
ka oyunlar›n› önerdi.
Volga’da Bir
Düfl
adl› oyunun operaya uygun ol-
du¤unu düflünüyordu. Mart 1867’
de Çaykovski, Ostrovski’den ilk bö-
lümün librettosunu ald› ve hemen
sonra
Voyvoda
ad›n› verece¤i ilk
kurmas› üzerine de orada armoni
ö¤retmeni oldu. Rus Beflleri’nin
üyelerinden biri olan Rimskiy-Kor-
sakov’a da bu unvan›yla armoni
ö¤retti. Büyük görüfl farkl›l›klar›na
ra¤men Çaykovski, bu gruptan baz›
müzisyenlerle çok yak›n iliflkiler
kurdu. Frans›z müzisyen Saint-
Saëns ile de Moskova’ya gelifli vesi-
lesiyle tan›flt› ve daha sonra onu zi-
yaret etme f›rsat›n› buldu¤u Pa-
ris’te de Massenet’ye takdim edildi.
MOSKOVA
KONSERVATUVARINDA
Ö⁄RETMENL‹K
Çaykovski, 18 Ocak 1866’da Mosko-
va’ya vard›¤›nda hayat›n› müzi¤e
adamaya karar vermiflti. Konserva-
tuvar müdürü Nikolay Rubinstein,
konservatuvar›n paras›n› harcar-
ken ne denli tutumluysa kendi pa-
ras›n› harcarken o denli cömertti.
Maafl›n›n yar›s›ndan ço¤unu yok-
sul ö¤rencilere yard›m etmek için