68
operas› üzerinde çal›flmaya baflla-
d›. Büyük bir hevesle çal›fl›yordu.
Ama tecrübesiz oluflu pek çok sah-
neleme hatas› yapmas›na yol açt›.
Operan›n tamam› ertesi y›l›n Tem-
muz ay›na de¤in bitirilemeyecekti.
Çaykovski 1866 y›l›nda
Birinci Sen-
foni
’sini bitirmek için çal›flt› St. Pe-
tersburg’a geldi¤inde henüz ta-
mamlanmam›fl bestesini eski ho-
calar› Anton Rubinstein ile Nikolay
Zaremba’ya gösterdi ama her ikisi
de eseri be¤enmediler. Çaykovski,
eski hocalar›n›n
elefltirdi¤i bir-
kaç noktaya ta-
k›lmakla birlikte
bu olay Anton
Rubinstein’dan
so¤umas›na yol
açt›. Nikolay Ru-
binstein ise ese-
ri pek be¤endi
ve Aral›k ay›nda
Rus Müzik Ce-
miyetinin dü-
zenledi¤i
bir
konserde skerzo bölümünü yönet-
ti. Senfoninin tamam›n›n seslendi-
rilmesi ancak 15 fiubat 1868’de
mümkün olacakt›. Rimsky Korsa-
kov ve Borodin’in senfonileriyle
birlikte Çaykovski’nin
K›fl Hayalleri
ad›n› verdi¤i senfonisi, bir Rus bes-
tecisi taraf›ndan yaz›lan ilk senfo-
nilerden biridir. Rus halk müzi¤i-
nin motifleri ve ezgilerinden esin-
lenen Çaykovski’nin, gençlik çofl-
kular›n› ve umutlar›n› ilk senfoni-
sinde ifade etmiflti. Eserin zay›f k›-
s›mlar›n›n sonradan fark›na vara-
rak alt› y›l sonra, 1874’te de¤ifliklik-
lere gidecekti.
KORUYUCU B‹R MELEK
Çaykovski, daha sonra koruyucusu
ve destekçisi olan Nadejda von
Meck’den ilk mektubunu 1876’da
ald›. Bu “fliirsel sevgi” 14 y›l sürdü
ve yo¤un bir mektuplaflmayla (Zira
birbirlerini hiçbir zaman görmeme-
ye söz vermifllerdi.) ve besteci için
büyük bir destek olan maddi yar-
d›mlarla somutlaflt›. Bu koruyucu-
luk bestecinin ö¤retmenli¤i b›rak›p
kendini tamamen yarat›c›l›¤a yön-
lendirmesine ve seyahat etmesine
imkân verdi.
Maddi durumundaki iyileflmeye
ra¤men bestecinin yaflam› duygu-
sal nedenlerle karard›. Hakk›nda
ç›kart›lan söylentilere bir son vere-
bilmek amac›yla 1877’de ateflli bir