17
dan al›nt›lar yapt›ysa da dokundu-
¤u her fleyi güzellefltirdi. Yeni hiçbir
form getirmedi –bu bak›mdan
Haydn’›n epey gerisindedir– ama
“iç dünyas›ndaki coflkulu sevgiyi”
bilinen kal›plara aktarmay› gerçek-
ten de çok iyi bildi. Gürültü pat›rt›-
dan, sahtelikten, göz boyamaktan
tiksinirdi. Müzi¤iyle ak›l, kalp ve
duygular aras›nda bir denge kur-
may› her hâlde herkesten daha iyi
baflarm›flt›r. Harika çocuk efsane-
siyle büyülenmemek gerekir, zira
Mozart ilk y›llar›nda çok say›da fla-
heser yazm›flt›r ama kiflili¤i, Mann-
heim ve Paris’e (1777-1778) yapt›¤›
geziye kadar durup oturmaz. “Bü-
yük” Mozart as›l, Viyana’daki y›lla-
r›ndan, yani 1781’den itibaren orta-
ya ç›kar. ‹flte bu olgunlu¤un doruk
noktas›n›n, say›s› 300’den az olma-
yan tan›¤› (bestesi) vard›r. Drama-
tik ve lirik bir deha olan Mozart,
konçerto ve operada yüksek baflar›
sa¤larken epik bir dâhi olan Haydn
da senfoni, yayl› çalg›lar dörtlüsü
ve oratoryoda üstün kiflili¤ini orta-
ya koyar.
HAR‹KA ÇOCUK
Wolfgang Amadeus Mozart, 27 Ocak
1756’da, o zaman ba¤›ms›z bir
prenslik olan Salzburg’da do¤du.
Müzisyen olan babas› Leopold
(1719-1787), bu kente 1743 y›l›nda
baflpiskopos-prens için çal›flmaya
gelmiflti ve 1763’te capella yönetici-
si yard›mc›l›¤›na getirilmiflti. Döne-
min temel kuramsal metinlerinden
biri say›lan bir keman yöntemi kale-
me alan Leopold Mozart (1756), yedi
çocu¤unun en küçü¤ü olan o¤lunun
dehas›n› çok erken fark etti ve onun
e¤itiminde ve yetifltirilmesinde çok
önemli rol oynad›. Mozart, dört ya-
fl›nda babas›ndan ilk klavsen ders-
lerini ald› ve beste yapmaya baflla-
d›. 1762’de önce Münih’te, ard›n-