icindekiler 2.qxp - page 25

‹K‹ fiAHESER
K. 427
Do Minör Missa
Mozart, 1782 ilkbahar›nda, müs-
takbel efli Constanze’›n hastalan-
mas› üzerine, bir missa yazaca¤›na
yemin etti. Ama baflka projelerle
u¤raflt›¤›ndan babas›na yazd›¤› 4
Ocak 1783 tarihli bir mektubun da
tan›kl›k etti¤i gibi bu sözünü biraz
gecikerek yerine getirdi: “Bu vaat
gerçekten de içimden geldi ve sö-
zümde duraca¤›ma inan›yorum.
(...) Yeminimi tutaca¤›m›n kan›t›
olarak elimde bir missan›n partis-
yonunun yar›s› var ve bu büyük
umutlar veriyor.”
Do Minör Missa
,
nihayet, 25 A¤ustos 1783’te Salz-
burg’da ilk kez seslendirildi. Cons-
tanze, kendisi için yaz›lan soprano
partisini seslendirdi. Ama eser ta-
mamlanamadan kald›; çünkü
Cre-
do
’nun ve
Agnus Dei
’nin sonlar›
eksikti. Ateflli bir Mozart hayran›
olan Einstein’a «güzel bir tors» (ka-
fas›, kollar› ve bacaklar› olmayan
heykel) dedirtecek kadar heykelsi
bir büyüklü¤ü olan eser, ayn› za-
manda Mozart’›n kendi müzik dili-
ni de¤iflik kaynaklardan derlenmifl
bir müzik bilgisiyle bütünlefltirme
yetene¤inin de görkemli bir kan›t›-
d›r. Gerçekten de
Do Minör Missa
,
Baron van Swieten ile iliflkide olan
bestecinin, Bach ailesinin ve
Händel’in füglerini çok sevdi¤i bir
döneme aittir. Eserin fügleri döne-
min Avusturya kilise kanonundan
uzaklaflmamakla
birlikte bunlarda,
Mozart’›n sanat›n-
da yeni olan ve
kendini
Händel
kontrpuan›n›n ba-
z› özelliklerinde ve
baz› korolar›n mi-
marisinde özellik-
le hissettiren arka-
ik renkler alg›lan›r.
Don Giovanni
Bu operan›n ko-
nusu, ‹spanyol Tir-
so de Molina’n›n (1571-1641) bir
oyunundan esinlenen ‹talyan libret-
tocu Lorenzo Da Ponte taraf›ndan
seçilmifltir. Mozart’›n yeni lirik ese-
rinin, 1787 Ekim ay›n›n ortas›nda
Prag’da sahnelenmesi gerekiyordu
25
1...,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24 26,27,28,29,30,31,32,33,34,35,...159
Powered by FlippingBook