61
fiarlo’nun karfl› figürü olan
Monsie-
ur Verdoux
’da ünlü sinema elefltir-
meni Andre Bazin’in deyifliyle, bir
“cinayetler komedisi” yaratt›. Bu
film toplumu ac›mas›zca hicveden
bir suçlamaya dönüflür: Çok eflli bir
erkek ve kaderinden kaçamayan
bir katil olan Verdoux, fleref ve gö-
rev ad›na savafl, katliam, sömürü
gibi çok daha büyük suçlar›n ifllen-
di¤i ikiyüzlü bir sistemde ayn› suç-
lar› “küçük çapta” ifllemekten bafl-
ka bir fley yapm›fl de¤ildir.
Elefltiriyi sonuna kadar kullanan
Chaplin,
Sahne Ifl›klar›
’nda bu kez
yafll› soytar› Calvero’yu canland›-
rarak yeniden melodrama döndü.
Bir otoportre olarak tasarlanan bu
filmde, yaflam›n›n ve meslek haya-
t›n›n sonuna yaklaflm›fl bulunan
Calvero, genç balerin Terry’de ya-
flama ve dans etme zevkini yeni-
den uyand›rarak son bir zafer ka-
zan›r. ‹çe dönük düflünsel boyutu,
onu Chaplin’in en derin eserlerin-
den biri hâline getirir.
Chaplin son iki filminde yeniden
komedi tarz›na döner.
New York’ta
Bir Kral
’da kahraman›n› son kez
canland›rarak aksakl›klar›n› bazen
a¤›r bazen alayc› bir flekilde elefltir-
di¤i Amerikan toplumunun içindeki
ve d›fl›ndaki kendi sürgününe gön-
derme yapar ve burada da,
Yumur-
cak
’ta oldu¤u gibi, olgunlu¤u lafta
kalan bir dünyan›n
kurban› durumun-
daki bir çocu¤a
yard›m eder. Bu
komik meselin al-
t›ndan Chaplin’in
dünyan›n beyhude
çalkant›s› üzerine
bilgece düflüncele-
ri ortaya ç›kmak-
tad›r.
Marlon
Brando ile Sophia
Loren’in oynad›¤›
son filmi
Hong
Kong’lu Kontes,
elefltirmenleri ha-
yal k›r›kl›¤›na u¤ratt›. Özellikle
Frans›z elefltirmenler Chaplin’i bir
“mit”e dönüfltürdükleri için bu e¤-
lenceli filmde,
Parisli Kad›n
’›n bu
“yumuflat›lm›fl
versiyonu”nda,
Chaplin’in ilk dönemlerindeki o
fanteziyi bulamad›lar.