54
sakl› tuttu. Hemen kendi stüdyosu-
nu kurdu ve en iyi k›sa ve orta met-
rajl› filmlerini orada çekti. Bunlar
aras›nda en ünlüleri;
Köpek Hayat›
(
A Dog’s Life
, 1918),
Keyifli Bir Gün
(
A Day’s Pleasure
, 1919),
fiarlo As-
ker
(
Shoulder Arms,
1918) ve
fiarlo
Hac›
’d›r (
The Pilgrim,
1923). Özel-
likle son iki film daha o dönemden
Asri Zamanlar
(
Modern Times,
1936),
fiarlo Diktatör
(
The Great
Dictator,
1940) veya
Monsieur Ver-
doux
’da görece¤imiz hiciv ustal›¤›-
n› haber veriyor ve onu Mildred
Haris’ten boflanmas›n› f›rsat bile-
rek “asker kaça¤› bir ödlek” ve “fla-
ibeli bir servetin sahibi” olmakla
suçlayan “vatanseverler”in ve püri-
tenlerin kampanyalar›na karfl› birer
cevap niteli¤i tafl›yordu. Chaplin bu
arada uzun metrajl› say›labilecek
ilk filmi
Yumurcak
’› (
The Kid,
1921)
hip
sanat›n›n
içeri¤indeki elefl-
tiri dozu giderek
artacak ve bu,
1952’de ABD’ den
ayr›lmas›na ka-
dar fliddetlenen
bir dizi düflman-
ca kampanyaya
yol açacakt›.
Chaplin, meslek
yaflam›n›n ilk
döneminde Keystone’dan Essa-
nay’e, daha sonra da Mutual’a
(1916) geçti ve nihayet 1918’de First
National ile imzalad›¤› da¤›t›m
sözleflmesiyle hem 1 milyon dolar
kazand› hem de çekece¤i sekiz fil-
min çekim ve mülkiyet haklar›n›