60
¤› ve temalar› bak›m›ndan daha
çok
Sahne Ifl›klar›
’na yaklaflan iki
filmde görülmez.
fiarlo Sirkte
adl›
filmde, âfl›k oldu¤u güzel bir at
cambaz› u¤runa palyaço olan fiar-
lo, sonunda tek bafl›na kal›r, sirk
konvoyuysa yoluna devam eder.
Trajik ironi
fiehir Ifl›klar›
’nda doruk
noktas›na ulafl›r: fiarlo âfl›k oldu¤u
ve onu yüce gönüllü bir zengin sa-
nan kör bir genç k›z›n ameliyat
edilmesini sa¤layacakt›r.
Asri Za-
manlar
’da daha yo¤un bir hicve yö-
nelen Chaplin, zincirleme çal›flma
sisteminin ve kitle toplumunun
kurban› olmufl bir fiarlo’yla “maki-
ne difllisi” hâline gelmifl insan› bü-
yük bir aç›kl›kla gözler önüne se-
rer. Bu filmdeki insanl›ktan ç›km›fl
y›ld›zlar›n parodisi,
fiarlo Dikta-
tör
’ün parodisini haber vermekte-
dir.
Hicvi elden b›rakmayan Chaplin,
flan binlerce göçmenin peflinden
gider. Bu rüyan›n ürkütücü ironisi,
duyguland›r›c› ve komik sahneler-
de ortaya ç›kmaktad›r ki, bunlar-
dan en ünlüsü, fiarlo’nun, piflirdi¤i
postallar›ndan birini ifltahla yeme-
ye haz›rland›¤› sahnedir. Ancak bu
filmin sonundaki
happy end
(mut-
lu son), onu izleyen ve esin kayna-
Ch a r l i e
Ch a p l i n
t a k l i d i e n ç o k
y a p › l a n
s a n a t ç › l a r d a n
b i r i s i d i r .