57
dru olay›n› Welles’den esinlenerek
yorumlad› ve 1947’de
Monsieur
Verdoux
’yu çekti. Burjuva toplu-
munu ve kurallar›n› ac›mas›zca
hicveden bu eser birçok eyalette
yasakland›. Amerikan vatandafll›-
¤›na geçmeyi önemsemeyen ve
“Amerika’ya Karfl› Etkinlikleri So-
ruflturma Komitesi”nin gönderdi¤i
celbe bir telgrafla “Ben bir bar›fl
k›flk›rt›c›s›y›m.” diye cevap veren
Chaplin’in yurtd›fl›na sürülmesini
isteyenler seslerini yükselttiler.
Chaplin 1950’de United Artists’teki
hisselerinin neredeyse tamam›n›
satt›ktan sonra kiflili¤inin ve sana-
t›n›n vasiyetnamesi say›labilecek
Sahne Ifl›klar›
(Limelight)
’n› çek-
meye bafllad›. Bu film 1952’de Lon-
dra’da gösterime girdi ve ABD’den
kaçarak do¤du¤u flehre dönen yö-
netmenine bir zafer kazand›rd›.
1953’te Chaplin ‹sviçre’ye yerleflti
ve
New York’ta Bir Kral
(
A King in
New York,
1957)’› çevirdi. Bu filmin
içeri¤inin Amerikan toplumuna yö-
neltti¤i elefltirel bak›fl di¤er yönleri-
ni gölgede b›rakt›. Chaplin’in renkli
olarak çekti¤i son filmi
Hong
Kong’lu Kontes
(
A Countess From
Hong Kong,
1967) ise pek az› d›fl›nda
elefltirmenleri hayal k›r›kl›¤›na u¤-
ratt›.
Chaplin kalabal›k
bir ailenin mutlu
dedesi
olarak
1977’de öldü¤ün-
de bütün dünya-
n›n övgüsünü ka-
zanm›fl bulunu-
yordu. Hatta Holl-
ywood
bile
1972’de ona eser-
lerinin bütününü
kapsayan özel bir
Oscar vermiflti.
KAHKAHADAN GÖZYAfiINA
Chaplin’in sanat› hem alabildi¤ine
özgündür hem de efline az rastlan›r
bir evrenselli¤e sahiptir. Çok yönlü
bir özellik gösteren bu sanat ko-
mikten traji¤e uzanan bir çizgide
fliirsel, lirik, dram, elefltirel gibi üs-
luplar› bütünlefltirir ve bireysel,
psikolojik, siyasi tüm temalar› kla-