55
lükleri yans›tan
fiarlo Sirkte
(
The
Circus,
1928) büyük baflar› kazand›.
Nitekim, ikinci kar›s› Lita Grey’den
boflanmas› üzerine harekete geçen
ahlak› koruma dernekleri Chaplin’i
bir sinir bunal›m›n›n efli¤ine getir-
di. Öte yandan 1921’den beri
ABD’de bulunan annesi de 1928’de
öldü. Ancak
fiarlo Sirkte
’nin so-
nunda kendini yaln›z, terkedilmifl
bulan fiarlo,
fiehir Ifl›klar›
’nda (
City
Lights,
1930) yeni serüvenlere at›la-
rak yoluna devam etti. Sesli sine-
man›n do¤du¤u y›l, yani 1928’de
çekilmeye bafllanan bu film,
1931’de “sessiz”
olarak tamamlan-
d›. Filmin Avru-
pa’da kazand›¤›
baflar› Chaplin’in,
sesli sineman›n
“dünyan›n en eski
sanat›”
olan
“mim”i henüz öl-
dürmedi¤i inanc›-
n› do¤ruluyordu.
fiarlo’yu son bir
kez sahneye sü-
ren Chaplin onu
Asri Zamanlar
’›n
uygarl›¤›yla yüzlefltirerek bu uy-
garl›¤›n karfl›s›na a¤›r bir iddiana-
meyle ç›kt›. Bu filmde fiarlo, Pau-
lette Goddard’›n (gizlice evlendi¤i
üçüncü kar›s›) canland›rd›¤› “hay-
laz k›z”›n koluna girerek sahneler-
çekti ve bu sayede Avrupa’n›n belli
bafll› büyük flehirlerine yapt›¤› ilk
yolculu¤u boyunca uluslararas›
flöhretin tad›n› ç›kard›. 1923’te çek-
ti¤i
Parisli Kad›n (A Woman of Pa-
ris)
filmiyle uzun metrajl› filmler
dizisi bafllam›fl oldu (‹lk sekiz film
1919’da Griffith ve Fairbanks-Pick-
ford çiftiyle birlikte kurdu¤u Uni-
ted Artists flirketince gerçeklefltiril-
di.). Chaplin bu fiarlo’suz filmde
baflrolü, daha önceki filmlerinin
yar›s›nda rol arkadafll›¤›n› yapm›fl
olan Edna Purviance’a verdi. Ancak
bu eser izleyicileri hoflnut etmedi
ve ABD’nin birçok eyaletinde “ah-
laks›z” say›larak yasakland›. Bu-
nun üzerine Chaplin yeniden po-
püler kahraman› fiarlo’ya döndü.
Alt›na Hücum
(
The Gold Rush,
1925) ve hüzünlü konusu belki de
yap›m› s›ras›nda yaflanm›fl altüst-