01 albert ainstein-zu.qxp - page 59

59
süzler yurduna do¤ru ilerlerken
fiarlo çat›dan çat›ya s›çrayarak so-
nunda çocu¤u kaç›r›r ve insanl›k
d›fl› bir düzenin temsilcilerini atlat-
may› baflar›r. Çocukla kucaklafl›p
birbirlerini öptükleri sahne, sine-
ma tarihinin en etkileyici sahnele-
rinden biridir.
Chaplin’in yaln›zca yönetmen kol-
tu¤unda oturdu¤u
Parisli Kad›n
ge-
rek konu gerekse üslup aç›s›ndan,
Sadoul’un deyifliyle “sinemaya dra-
matik psikolojiyi tam anlam›yla so-
kan” filmdir. Bu film bir kad›nla iki
erke¤in iliflkisini konu al›r: Kad›n
birinci erke¤in el üstünde tuttu¤u
metresi, ikincininse aflk›n› paylaflt›-
¤› sevgilisidir; ancak sonunda ikinci
erkek intihar eder. Sade ve özlü bir
sahneleme (aktörlerin oyunu, mon-
taj, çerçeveleme) çerçevesinde si-
neman›n tüm yo¤unlaflt›rma ola-
naklar›ndan ya-
rarlanan Chaplin,
göstermekten çok
sezdirmeyi ye¤le-
mifl ve böylece
ancak sesli film-
lerde yerini bula-
cak bir klasikçili-
¤in öncüsü ol-
mufltur.
Chaplin
Parisli Kad›n
’dan sonra,
fiarlo’nun yeniden sahneye ç›kt›¤›
dört film çekti ve kendine özgü an-
lat›m olanaklar›n›, özellikle de
pandomimi gelifltirmeye önem ver-
di.
Alt›na Hücum
’un tek bafl›na yo-
la ç›kan alt›n aray›c›s› kahraman›,
Amerikan rüyas›na kap›l›p Ku-
zey’in buzlu bofl mekânlar›na ko-
1...,49,50,51,52,53,54,55,56,57,58 60,61,62,63,64,65,66,67,68,69,...159
Powered by FlippingBook