001-321emin.QXD - page 153

121
ri zorla de¤ifltirmek; Türk milletini son
as›rlarda geri b›rakm›fl olan müessesele-
ri y›karak yerlerine, milletin en yüksek
medenî gereklere göre ilerlemesini sa¤-
layacak müesseseleri koymufl olmakt›r.”
Yaflad›klar› ça¤a ayak uyduramayan
milletlerin hayat›nda çöküflün kaç›n›l-
maz oldu¤u konusunda tarihte say›s›z
örnekler bulundu¤unu, bu çöküflü önle-
mek için yeniliklere, geliflmelere aç›k
olmak gerekti¤ini beliren Atatürk,
“Yapt›¤›m›z ve yapmakta oldu¤umuz
ink›lâplar›n gayesi, Türkiye Cumhuriye-
ti halk›n› tamamen ça¤dafl ve bütün an-
lam ve görünüflü ile medenî bir topluluk
hâline ulaflt›rmakt›r. ‹nk›lâb›m›z›n gaye-
si budur.” demektedir.
Atatürk’ün ink›lâpç›l›k anlay›fl›n›n te-
mel esas›, devlet yönetiminin, zamana
ve geliflmelere de¤il, milletin birçok fe-
dakârl›klarla ortaya koydu¤u ink›lâplar-
dan do¤an ve olgunlaflan prensiplere
ba¤l› kalmas› ve onlar› savunmay› ön-
görür. Atatürk’ün ink›lâpç›l›k anlay›fl›
ak›l, bilim ve teknolojinin yol gösterici-
li¤inde sürekli geliflmektir. Bu nedenle
ink›lâpç›l›k ilkesi, dinamik bir özelli¤e
sahiptir. Her alanda ilerlemeyi, geliflme-
yi amaçlar.
e) Lâiklik :
Devlet ile din ifllerinin ayr›-
l›¤›; devletin, din ve vicdan özgürlü¤ü-
nün gerçekleflmesi bak›m›ndan yans›z
olmas› demektir. Lâiklik sadece din ve
devlet ifllerinin ayr›lmas›ndan ibaret bir
devlet yönetimi prensibi de¤il, ayn› za-
manda bir yaflam tarz›, dünya ve toplum
sorunlar›na ak›lc› ve bilimsel bir bak›fl
aç›s›d›r. Din, bir vicdan meselesidir. Di-
ne duyulan sayg›, ayn› zamanda inanan
kiflilerin haklar›na duyulan bir sayg›n›n
sonucudur. Lâiklik, bütün kifliler için
din özgürlü¤ünün tan›nmas›d›r. Din öz-
gürlü¤ü, vicdan özgürlü¤ü yan› s›ra iba-
det özgürlü¤ünü de kapsar. Lâiklikte, di-
nî inançlara karfl› olumsuz bir tutum söz
konusu de¤ildir. Bu ilke, kiflilerin din ve
vicdan özgürlü¤ünü egemen k›lmay›
amaçlar. Lâiklik, insanlarda hoflgörüyü
gelifltirir, millî birlik ve beraberli¤i güç-
lendirir. Gerçek din, böyle bir ortamda,
do¤ru olarak ö¤renilir. Bu nedenle lâik-
lik, ayn› zamanda dinî kurumlar›n, gö-
revlerini tam olarak yapmalar›na ve si-
yaset arac› olmas›na karfl›d›r. Atatürk bu
Atatürk ‹lkeleri
Türk Çocu¤unun Atatürk’e fiükran›. Tablo: Emel Korutürk (Cumhurbaflkanl›¤› Köflkü, Çankaya)
1...,143,144,145,146,147,148,149,150,151,152 154,155,156,157,158,159,160,161,162,163,...960
Powered by FlippingBook