167
        
        
          türen gemi. 1878’de ‹ngiltere’deki Pais-
        
        
          ley tersanesinde yap›lan ve Trocadero
        
        
          ad›yla denize indirilen gemi, daha sonra
        
        
          ‹stanbullu bir Rum armatör taraf›ndan
        
        
          sat›n al›nd› ve ad› Panderma olarak de-
        
        
          ¤ifltirildi. Ard›ndan Seyrisefain (Deniz-
        
        
          yollar›), bu gemiyi kendi ticaret filosuna
        
        
          katt› ve geminin ad› Band›rma oldu.
        
        
          Ola¤anüstü yetkilerle Dokuzuncu Ordu
        
        
          Müfettiflli¤i’ne atanan Mustafa Kemal
        
        
          Pafla, 16 May›s 1919’da karargâh› ile
        
        
          birlikte bu gemiyle ‹stanbul’dan yola
        
        
          ç›kt› ve dört günlük bir yolculuktan son-
        
        
          ra 19 May›s 1919 günü Samsun’a vard›.
        
        
          Kurtulufl Savafl›’n›n bu tarihte bafllad›¤›-
        
        
          n›n kabul edilmesi ve Mustafa Kemal
        
        
          Pafla’y› Samsun’a götürmesi nedeniyle
        
        
          Kurtulufl Savafl› tarihinde ayr› bir yeri
        
        
          olan Band›rma vapuru, 1924’te çürü¤e
        
        
          ç›kar›ld› ve ertesi y›l ‹stanbul Haliç’te
        
        
          sökülerek parçaland›. 1926’da ise
        
        
          Türkiye Seyr-i Sefain ‹daresi taraf›ndan
        
        
          yine ‹ngiltere’den al›nan 1886 yap›m›
        
        
          “Medway” adl› yeni gemiye de “Ban-
        
        
          d›rma” ad› verildi. Bu ikinci Band›rma
        
        
          vapuru 1937’de Denizbank’a devredile-
        
        
          rek ad› “Ülgen” olarak de¤ifltirildi. Mus-
        
        
          tafa Kemal’in Samsun’a ç›kt›¤› ilk Ban-
        
        
          d›rma vapurunun çürü¤e ç›kar›lmas›n-
        
        
          dan sonra, yine ayn› adla seferlere de-
        
        
          vam eden ikinci Band›rma gemisinin il-
        
        
          kinden daha uzun ve büyüktü. Bu iki ge-
        
        
          minin kar›flt›r›lmas› son y›llarda Ata-
        
        
          türk’ün Samsun’a köhne bir gemi yerine
        
        
          dev bir gemiyle gitti¤i fleklinde tart›flma-
        
        
          lara yol açm›flt›. Atatürk’ü Samsun’a
        
        
          götüren Band›rma vapurunun asl›na uy-
        
        
          gun ölçülerdeki bir örne¤i 2001’de ta-
        
        
          mamlanarak Samsun’da k›y›ya ba¤land›
        
        
          ve müze olarak ziyarete aç›ld›.
        
        
          
            Bankac›l›k
          
        
        
          Bankalar taraf›ndan gerçeklefltirilen hiz-
        
        
          metlerin tümü. Türkiye’de 19.yüzy›l›n
        
        
          ilk yar›s›n›n sonlar›na kadar para ifllem-
        
        
          leri “Galata bankerleri” diye adland›r›-
        
        
          lan sarraflar taraf›ndan yap›l›rd›. ‹lk
        
        
          banka, son zamanlarda Hazine’ye borç
        
        
          verecek kadar güçlenen bu bankerlerden
        
        
          ikisine devletin yapt›¤› yard›m sayesin-
        
        
          de Banque de Constantinople (‹stanbul
        
        
          Bankas›) ad›yla kurulduysa da 1852’de
        
        
          iflâs etti ve 1856’da Bank-› Osmanî ku-
        
        
          ruldu. ‹ngiliz sermayedarlar›nca kurulan
        
        
          bu banka, Frans›zlar›n 1863’te sermaye-
        
        
          sine kat›lmas›yla Bank-› Osmanî-i fiaha-
        
        
          ne (Osmanl› Bankas›) ad›n› ald›. Os-
        
        
          manl› Bankas›, banknot ç›karma yetkisi-
        
        
          ne sahip oldu ve bu yetkisi Cumhuriyet
        
        
          döneminde T.C. Merkez Bankas› faali-
        
        
          yete geçinceye dek sürdü. Osmanl› Dev-
        
        
          leti döneminde ulusal bankac›l›k hare-
        
        
          ketleri, ancak 19.yüzy›l sonlar›nda bafl-
        
        
          lad›. Bunlar, genellikle yerel gereksi-
        
        
          nimleri karfl›lamay› amaçlayan tek flube-
        
        
          li bankalard›. Kurulufllar› Osmanl› yasa-
        
        
          lar›na göre olan bu ulusal bankalar ara-
        
        
          s›nda (1867’de tar›msal kredi vermek
        
        
          üzere kurulmufl olan Memleket Sand›k-
        
        
          lar›’n›n yerine 1887’de kurulmufl olan)
        
        
          Ziraat Bankas›, ‹slâm ve Ticaret Banka-
        
        
          s› (1913), Manisa Ba¤c›lar Bankas›
        
        
          (1917) ve 1916’da kurulup 1927’de
        
        
          Türkiye ‹fl Bankas› ile birleflen ‹tibar-›
        
        
          Millî Bankas› say›labilir. Cumhuriyet
        
        
          döneminin bafl›nda, Türkiye’de 18’i
        
        
          millî, 13’ü yabanc› olmak üzere toplam
        
        
          31 banka vard›. Fakat millî bankalar ge-
        
        
          liflememifl, bölgesel kalmaktan kurtula-
        
        
          mam›flt›. Kredi piyasas› yabanc› banka-
        
        
          lar›n elindeydi. ‹ktisat Vekili Mahmut
        
        
          Esat Bey (Bozkurt), 1923 ‹zmir ‹ktisat
        
        
          Kongresi’nde bu kredi sorunu üstünde
        
        
          uzun uzun durmufl, yabanc› sermayenin
        
        
          alt›nda ezilmemek için millî bankalar›
        
        
          “Türkiye’nin iktisadî hudutlar›n›n siper-
        
        
          leri” olarak görmek gerekti¤ini belirt-
        
        
          miflti. I.Dünya Savafl› sonras› enflasyon
        
        
          ve pahal›l›k halk›n tasarruf imkânlar›n›
        
        
          ortadan kald›rd›¤›ndan 1920’lerde Tür-
        
        
          kiye’deki tüm bankalardaki tasarruf
        
        
          mevduat› ancak 1 milyon liradan ibaret-
        
        
          ti. ‹zmir ‹ktisat Kongresi’nde bir ana
        
        
          kredi müessesesi kurulmas› önerisi üze-
        
        
          rine konunun üzerinde ›srarla duran ve
        
        
          bunu Gazi Mustafa Kemal Atatürk’e
        
        
          teklif eden Mahmud Celâl Bey (Bayar)
        
        
          oldu. Onun fikir ve düflüncelerini be¤e-
        
        
          nen Atatürk, elinde bulunan bütün flahsî
        
        
          paras›n›, yeni kurulacak bankaya serma-
        
        
          ye olarak yat›rd›. Böylece Türkiye ‹fl
        
        
          Bankas›, Atatürk’ün emir ve direktifle-
        
        
          riyle ve hatta parasal katk›s›yla, Celâl
        
        
          Bayar taraf›ndan kurulmufl oldu (26
        
        
          A¤ustos 1924). ‹fl Bankas› k›sa süre
        
        
          içinde büyük geliflme kaydetti ve kredi
        
        
          piyasas›ndaki yabanc›lara üstünlük sa¤-
        
        
          lad›; ayr›ca halk›n bankalara al›flmas›n-
        
        
          da, ülkede millî bankac›l›¤›n geliflme-
        
        
          sinde önemli rol oynad›. 1863’te Mithat
        
        
          Pafla taraf›ndan kurulan Ziraî Sand›¤›,
        
        
          1888’de Ziraat Bankas› kimli¤ini ald›.
        
        
          1924’te ç›kar›lan bir kanunla Ziraat
        
        
          Bankas›’na her türlü banka muamelesi
        
        
          yapma hak ve yetkisi verildi. 1925’te fa-
        
        
          aliyete geçen Sanayi ve Maadin Banka-
        
        
          s›, Hereke, Feshane, Bak›rköy mensucat
        
        
          fabrikalar›n›, Beykoz Deri ve Kundura
        
        
          Fabrikas›’n›, Uflak fieker Fabrikas›’n› ve
        
        
          Tosya Çeltik Fabrikas›’n› kontrolü alt›n-
        
        
          da tuttu. Sanayi ve Maadin Bankas›,
        
        
          elindeki fabrikalar› 1932’de Sanayi Ofi-
        
        
          si’ne devretti ve sadece sanayiye kredi
        
        
          vermek iflleriyle meflgul olmak üzere
        
        
          Türkiye Sanayi ve Kredi Bankas› ad›n›
        
        
          ald›. 1933’te Sümerbank’›n kurulmas›y-
        
        
          la Sanayi Ofisi’nin elindeki fabrikalar
        
        
          bu yeni bankaya devredildi. Yine Ata-
        
        
          türk’ün direktifiyle kurulan ve ad›n› biz-
        
        
          zat Atatürk’ün verdi¤i Etibank da ma-
        
        
          dencilik alan›nda devlet yat›r›mlar›n›
        
        
          yürütmekle görevlendirildi. 14 Haziran
        
        
          1935 tarih ve 2805 say›l› kanunla kuru-
        
        
          
            Bankac›l›k
          
        
        
          
            Band›rma vapurunun maketi (Samsun Atatürk Müzesi).
          
        
        
          
            1933’te T.C. Merkez Bankas› kuruluncaya dek Türkiye’nin bir numaral› resmî devlet bankas› kimli¤ini koruyan Osmanl› Bankas›’n›n
          
        
        
          
            ‹stanbul’daki merkez binas›.