lan Etibank’a ayr›ca her türlü banka ifl-
        
        
          lemleri yapma yetkisi de tan›nd›. ‹l Özel
        
        
          idareleriyle belediyelere, köylere veya
        
        
          bu idarelere ba¤l› katma bütçeli kurulufl-
        
        
          lara bay›nd›rl›k konusunda kredi ve tek-
        
        
          nik yard›m sa¤lamak üzere 11 Haziran
        
        
          1933 günü ç›kar›lan 2435 say›l› kanunla
        
        
          kurulan Belediyeler Bankas› da bu yol-
        
        
          da olumlu faaliyet gösteren bir kurulufl
        
        
          oldu. Bu banka daha sonra ‹ller Bankas›
        
        
          ad›n› ald›. 3 Haziran 1924 günü kabul
        
        
          edilen 884 say›l› kanunla kurulan Emlâk
        
        
          ve Eytam Bankas› da k›sa zamanda bü-
        
        
          yük geliflme gösterdi. ‹potek karfl›l›¤›
        
        
          mesken kredisi da¤›tan bu banka mo-
        
        
          dern baflkent Ankara’n›n yarat›lmas›nda
        
        
          da önemli ölçüde pay sahibi oldu. Bu
        
        
          arada Cumhuriyet döneminin en önemli
        
        
          bankac›l›k at›l›m›, 1930’da T.C. Merkez
        
        
          Bankas›’n›n kurulmas› oldu. Böylece
        
        
          banknot ç›karma ve para-kredi piyasala-
        
        
          r›n› düzenleme yetkileri yabanc› banka-
        
        
          lardan al›nd›. Cumhuriyetin ilân›ndan
        
        
          sonra bütün yurtta bankac›l›k faaliyeti-
        
        
          nin h›zla yay›ld›¤› görüldü. Bu yay›l›fl
        
        
          yurdun çeflitli köflelerinde mahallî ban-
        
        
          kalar›n da h›zla ço¤almas›n› sa¤lad›.
        
        
          
            Bara, Ali Hadi
          
        
        
          1906 Tahran
        
        
          1971 ‹stanbul
        
        
          Atatürk döneminde Adana Millî Kurtu-
        
        
          lufl An›t› ve ‹stanbul Harbiye’deki Ata-
        
        
          türk An›t›’n› yapan heykelt›rafl. Ailesiy-
        
        
          le birlikte Tahran’dan ‹stanbul’a geldi-
        
        
          ¤inde dört yafl›ndayd›. ‹lkö¤renimini ‹s-
        
        
          tanbul’da yapt› ve Saint-Joseph Lise-
        
        
          si’ne girdi. Burada bir süre okuduktan
        
        
          sonra Sanayi-i Nefise Mekteb-i Âlisi’ne
        
        
          geçti (1923). Bir ay sonra buradan da
        
        
          ayr›ld› ve demiryollar›nda memur ola-
        
        
          rak çal›flmaya bafllad›. 1925’te Akade-
        
        
          mi’ye girdi; 1927’de Paris’te Julian
        
        
          Akademisi’nde Bouchard ve Mail-
        
        
          lol’dan ders ald›. Do¤aya dönük, klasik
        
        
          kurallara ba¤l› ve tekni¤i ön plana ç›ka-
        
        
          ran çal›flmalar yapt›. Türkiye’ye dön-
        
        
          dükten sonra Güzel Sanatlar Akademi-
        
        
          si’ne muallim muavini olarak girdi
        
        
          (1930). Bir süre ba¤›ms›z çal›flt›ysa da
        
        
          tekrar Akademi’ye dönerek modlaj ö¤-
        
        
          retmenli¤ine atand› (1933). 1949’da tek-
        
        
          rar Paris’e gitti. Bu y›llardaki çal›flmala-
        
        
          r›nda figüratif heykelden non-figüratif
        
        
          heykele döndü. 1950’de Akademi’deki
        
        
          heykel atölyelerinin ikiye ayr›lmas› üze-
        
        
          rine birinin yönetimini üstlendi ve
        
        
          emekli oldu¤u 1964’e dek bu görevi
        
        
          sürdürdü. Sanatsal gelifliminde iki evre
        
        
          görülür; 1950 öncesinde klasik çal›flma-
        
        
          lar›yla tan›nd›, 1949’dan sonra ikinci
        
        
          kez Paris’e gidiflinde soyut aray›fllara ve
        
        
          non-figüratif heykele yöneldi. Yurt içi
        
        
          ve yurt d›fl›nda birçok sergiye kat›ld› ve
        
        
          “Uluslararas› Meçhul Siyasal Mahkûm”
        
        
          yar›flmas›nda ödül ald› (1953).
        
        
          Bafll›ca
        
        
          eserleri:
        
        
          Bedia’n›n Bafl›
        
        
          (1928, ‹stanbul
        
        
          Resim ve Heykel Müzesi),
        
        
          Havva
        
        
          (1929, ‹stanbul Resim ve Heykel Müze-
        
        
          si),
        
        
          Tevfik Fikret Büstü
        
        
          (1932, ‹stanbul
        
        
          Resim ve Heykel Müzesi ve Galatasa-
        
        
          ray Lisesi Bahçesi’nde),
        
        
          Atatürk Büstü
        
        
          (1932, ‹stanbul Resim ve Heykel Müze-
        
        
          si),
        
        
          Tevfik Fikret Büstü
        
        
          (1932, Adana),
        
        
          Mareflal Fevzi Çakmak Büstü
        
        
          (1936, ‹s-
        
        
          tanbul Resim ve Heykel Müzesi),
        
        
          Ata-
        
        
          türk Heykeli
        
        
          (1937, Orduevi Bahçesi, ‹s-
        
        
          tanbul),
        
        
          Atatürk Bafl›
        
        
          (1938, ‹stanbul
        
        
          Resim ve Heykel Müzesi, bronzu ‹stan-
        
        
          bul Üniversitesi’nde),
        
        
          Barbaros An›t›
        
        
          (Z.Mürido¤lu ile, 1941-1943, Beflik-
        
        
          tafl/‹stanbul),
        
        
          Atatürk An›t›
        
        
          (Z.Mürido¤-
        
        
          lu ile, 1945-1946), Zonguldak),
        
        
          Ahmet
        
        
          Rasim Büstü
        
        
          (‹stanbul Resim ve Heykel
        
        
          Müzesi),
        
        
          Demir Heykel
        
        
          (‹stanbul Resim
        
        
          ve Heykel Müzesi).
        
        
          
            Baran, Bekir Sami
          
        
        
          bk.
        
        
          
            Bekir Sami (Baran)
          
        
        
          
            Baraner, Reflat Fuat
          
        
        
          1900 Selânik
        
        
          12 A¤ustos 1968 ‹stanbul
        
        
          Türkiye Komünist Partisi yöneticilerin-
        
        
          den, sosyalist görüflleriyle tan›nan yazar
        
        
          ve siyaset adam›. Lise ö¤renimini ta-
        
        
          mamlad›ktan sonra Ankara’ya gelerek
        
        
          teyzesinin torunu olan Mustafa Ke-
        
        
          mal’in yan›nda bir süre kald› (1920).
        
        
          Dârülfünun Fen Bölümü’nde okudu. Bu
        
        
          s›rada Türk Talebe Birli¤i Baflkanl›¤›
        
        
          yapt› ve “Ayd›nl›k” gazetesinde yazd›.
        
        
          Kimya ö¤renimi için gitti¤i Almanya’da
        
        
          Spartakist ak›m›ndan etkilendi. Sovyet-
        
        
          ler Birli¤i’nde Lenin Akademisi’nde ö¤-
        
        
          renim gördü. Yurda dönüflünden sonra
        
        
          1930’da düflünce ve siyasal etkinlikleri
        
        
          nedeniyle dört y›l, 1944’te de Ankara
        
        
          Garnizon Mahkemesi taraf›ndan Türki-
        
        
          ye Komünist Partisi’ni yönetti¤i sav›yla
        
        
          yedi y›l hapse mahkûm edildi. 1950’de-
        
        
          ki genel afla serbest b›rak›ld›. Birçok
        
        
          kez tutuklanarak toplam 17 y›l hapis
        
        
          yatt›. Yaz›lar›nda Ali R›za Çelik ad›n›
        
        
          kulland›; çeviriler yapt›. Edebiyatç› efli
        
        
          Suat Dervifl’le birlikte 1943-1944 y›lla-
        
        
          r›nda “Yeni Edebiyat” dergisini ç›kard›.
        
        
          Eserleri:
        
        
          ‹spanya’da ‹stiklâl Savafl›
        
        
          (1929),
        
        
          Çin’in Kurtulufl Kavgas›
        
        
          (1939),
        
        
          Büyük Frans›z ‹nk›lâb›
        
        
          (1939).
        
        
          Çevirile-
        
        
          ri:
        
        
          Anti-Dühring
        
        
          (1966-1967),
        
        
          Karl
        
        
          Marx’›n Hayat› ve Eserleri
        
        
          (1968).
        
        
          
            Baransel, Nurettin
          
        
        
          1895 ‹stanbul
        
        
          21 May›s 1967 ‹stanbul
        
        
          Genelkurmay baflkan›. Harp Okulu’nu
        
        
          bitirdikten (1912) sonra Balkan, I.Dün-
        
        
          ya ve Kurtulufl Savafllar›na kat›ld›. Or-
        
        
          duda çeflitli kademelerde görev yapt›.
        
        
          1951’de orgeneralli¤e yükseldi. Kara
        
        
          Kuvvetleri Komutanl›¤› (1954) ve Ge-
        
        
          nelkurmay Baflkanl›¤› (1954-1955) ve
        
        
          1955-1960 aras› Yüksek Askerî fiûra
        
        
          üyesi olarak görev yapt›. Kurtulufl Sava-
        
        
          fl›’nda gösterdi¤i baflar›lar üzerine ken-
        
        
          disine ‹stiklâl Madalyas› verildi.
        
        
          168
        
        
          
            Bara, Ali Hadi
          
        
        
          
            Ankara Ulus Meydan›’ndaki ‹fl Bankas› binas›.
          
        
        
          
            An›tkabir’in Türk sanatkârlar›nca yap›lmas›n› isteyen Hadi Bara (solda), kendisiyle yap›lan
          
        
        
          
            bir röportajda.
          
        
        
          
            Reflat Fuat Baraner