315
        
        
          
            Eftalidi Çetesi
          
        
        
          I.Dünya Savafl› sonras› Trabzon ve yö-
        
        
          resinde faaliyet gösteren Pontus Rum
        
        
          yanl›s› çete. I.Dünya Savafl›’nda Os-
        
        
          manl› Devleti’nin yenik düflmesi üzeri-
        
        
          ne büyük devletlerin de deste¤iyle hare-
        
        
          kete geçen Osmanl› topraklar› içindeki
        
        
          baz› az›nl›k nüfus, örgütlenerek çeflitli
        
        
          cemiyetler ve çeteler oluflturmaya baflla-
        
        
          d›. Rum Eftalidi taraf›ndan Trabzon böl-
        
        
          gesinde Rumlar ad›na kurulan çete de
        
        
          bunlardan biriydi. Çeflitli k›y›m ve ya¤-
        
        
          ma hareketlerine giriflen çete, Topal Os-
        
        
          man A¤a taraf›ndan bertaraf edildi.
        
        
          
            Eftim I
          
        
        
          bk.
        
        
          
            Papa I. Eftim
          
        
        
          
            Efzun
          
        
        
          Yunan ordusundaki hafif piyade askerle-
        
        
          rine 19. yüzy›ldan itibaren verilen ad.
        
        
          K›rm›z› fes, siyah cepken, beyaz gömlek
        
        
          ve beyaz etekten oluflan tören k›yafetleri,
        
        
          geleneksel Yunan giysilerini and›r›rd›.
        
        
          
            Egemenlik (Hâkimiyet)
          
        
        
          Egemen olma, buyru¤unu yürütme. Hu-
        
        
          kukta hâkimiyet karfl›l›¤› kullan›lan bu
        
        
          sözcük, milletin ve onun tüzel kiflisi olan
        
        
          devletin haiz oldu¤u yetkilerin tümünü
        
        
          kapsar. Anayasa’n›n egemenlik bafll›¤›-
        
        
          n› tafl›yan 4. maddesinde “Egemenlik,
        
        
          kay›ts›z flarts›z Türk milletinindir” de-
        
        
          nilmifltir. Millî Mücadele’nin bayra¤›
        
        
          olan “Hâkimiyet, bilâ kayd ü flart mille-
        
        
          tindir” (Egemenlik, kay›ts›z flarts›z mil-
        
        
          letindir) esas›, 1921 ve 1924 Anayasala-
        
        
          r›nda da yer ald›. Bu esas, 1961 ve 1982
        
        
          Anayasas›’na da al›narak Türkiye Cum-
        
        
          huriyeti’nin dayand›¤› tarihî gerçek, bir
        
        
          hukuk kural› hâlinde ifade edildi.
        
        
          
            E¤il Da¤lar
          
        
        
          Yahya Kemal Beyatl›’n›n 1921-1924
        
        
          aras› ‹leri, Tevhid-i Efkar, Hâkimiyet-i
        
        
          Milliye gazeteleriyle Dergâh dergisinde
        
        
          yay›mlanan 86 yaz›s›ndan oluflan eseri
        
        
          (1966). Sade bir dille kaleme al›nan ve
        
        
          iflgal y›llar›nda yay›mlanan bu yaz›lar, o
        
        
          dönemde millî fluurun güçlenmesine
        
        
          yard›mc› oldu¤undan büyük be¤eni top-
        
        
          lad›. Kitap, “Esir Jeminüs ve Altor fieh-
        
        
          ri” isimli yaz› ile bafllamaktad›r. Yahya
        
        
          Kemal bu yaz›da Roma’da esaretten
        
        
          kurtulan Jeminüs ile ‹sviçre millî kahra-
        
        
          man› Guillaume Tell’in hürriyet fikri et-
        
        
          raf›ndaki varl›klar›ndan bahisle Anado-
        
        
          lu’nun hürriyete olan ba¤l›l›¤›n› ifade
        
        
          eder.” Eski Saltanat ve Yeni Millet”te
        
        
          tarihçi Albert Sorel’in yak›n tarihimizle
        
        
          ilgili görüfllerine yer verilir. “Bir Düflün-
        
        
          ce”, Ankara’n›n memleketimiz ve tari-
        
        
          himiz içindeki önemli mevkiine iflaret
        
        
          eder. “Yuvaya Dönüfl” mazinin aksayan
        
        
          yönlerini belirler. “‹stanbul’da Beka-
        
        
          m›z” millî iktisat siyasetiyle ilgili görüfl-
        
        
          leri dile getirir. Yahya Kemal Enstitüsü
        
        
          taraf›ndan yay›mlanan kitab›n bir bask›-
        
        
          s› da Millî E¤itimBakanl›¤› 1000 Temel
        
        
          Eser dizisi içinde yer alm›flt›r.
        
        
          
            E¤ilmez, Cafer Tayyar
          
        
        
          1877 Prifltine/Yugoslavya
        
        
          3 Ocak 1958 ‹stanbul
        
        
          Kurtulufl Savafl› komutanlar›ndan.
        
        
          1903’te Harp Akademisi’ni kurmay
        
        
          yüzbafl› olarak bitirdi. ‹lk görev yeri
        
        
          olan Makedonya’dayken ‹ttihat ve Te-
        
        
          rakki Cemiyeti’ne girdi. Rumeli’de çe-
        
        
          flitli çat›flmalara kat›ld›. Arnavut ayak-
        
        
          lanmas›n›n bast›r›lmas›nda (1910) ve
        
        
          Balkan Savafl›’nda görev ald› (1912).
        
        
          I.Dünya Savafl›’nda, Çanakkale Cephe-
        
        
          si’nde 1.Tümen komutanl›¤› yapt›.
        
        
          Mondros Ateflkes Antlaflmas›’ndan son-
        
        
          ra silâhs›zland›r›lan 1.Kolordu’nun ba-
        
        
          fl›nda yer ald›. Trakya Paflaeli Müdafaa-
        
        
          i Hukuk Cemiyeti’nin, Anadolu ve Ru-
        
        
          meli Müdafaa-i Hukuk Cemiyeti’ne
        
        
          ba¤lanmas›nda önemli rol oynad›. Trak-
        
        
          ya’da oluflturdu¤u millî kuvvetlerle, Yu-
        
        
          nan iflgaline karfl› mücadele etti. Yunan-
        
        
          l›larla giriflti¤i çat›flmada tutsak düfltü.
        
        
          Birinci ve ‹kinci TBMM’de Edirne mil-
        
        
          letvekili olarak görev yapt› (1920-
        
        
          1927). Hakkâri yöresinde ortaya ç›kan
        
        
          Nasturî ayaklanmas›n›n bast›r›lmas›nda
        
        
          gösterdi¤i baflar› üzerine rütbesi gene-
        
        
          ralli¤e yükseltildi (1924). Ayn› y›l, Te-
        
        
          rakkiperver Cumhuriyet F›rkas›’na gir-
        
        
          di. Mustafa Kemal Pafla’ya karfl› düzen-
        
        
          lenen ‹zmir Suikast› (1926) olay›na ad›
        
        
          kar›flt›¤›ndan ‹stiklâl Mahkemesi’ndeki
        
        
          yarg›lama sonucu akland›ysa da bir da-
        
        
          ha siyasete dönmedi.
        
        
          
            E¤itim
          
        
        
          Bir kifliyi e¤itmek, okutmak, yetifltir-
        
        
          mek eylemi ve bunun yollar›n› gösteren
        
        
          bilim. Eskiden çocuklara, toplumun ge-
        
        
          leneklerini ve görgü kurallar›n› ö¤ret-
        
        
          mekle yetinen bir e¤itim anlay›fl› ege-
        
        
          mendi ve e¤itimin temel amac›; kuflak-
        
        
          lar aras›nda toplumsal süreklili¤i sa¤la-
        
        
          makt›. O dönemin gereklerinden olan
        
        
          silâh kullanma, binicilik, avc›l›k, hay-
        
        
          vanc›l›k bilgileri, yetiflkinlerce yetiflen-
        
        
          lere aktar›l›rd›. Yerleflik düzene geçiflle
        
        
          birlikte e¤itim yeni niteliklere büründü.
        
        
          Uzunca bir süreç sonunda e¤itim, dinî
        
        
          bir nitelik kazand›. Meslekler aç›s›ndan
        
        
          e¤itimse, bir ç›rak-usta iliflkisi çerçeve-
        
        
          sinde yürütüldü. 18.yüzy›lda kilisenin
        
        
          a¤›r bask›lar›na karfl›n yükselen Ayd›n-
        
        
          lanma felsefesi; Frans›z Devrimi’ne yol
        
        
          açan yeni düflünceler, e¤itim anlay›fl›n-
        
        
          da da köklü de¤iflikliklere sebep oldu.
        
        
          Günümüzde e¤itim; görgü ölçülerini,
        
        
          incelik kurallar›n› ve salt meslekî baflar›
        
        
          sa¤laman›n yollar›n› ö¤reten basit bir
        
        
          kavram olmaktan ç›km›fl, bireyin yetifl-
        
        
          mesi ve insan›n düflüncede ilerlemesi
        
        
          için gerekli tüm alanlar› içerir. Ça¤dafl
        
        
          e¤itim, okulla s›n›rland›r›lmamakta;
        
        
          okul öncesi, okul d›fl› ve okul sonras›
        
        
          dönemlere yay›lmaktad›r. Ça¤dafl dev-
        
        
          letlerde her bireyin, kendisini kiflisel
        
        
          onurunun ve toplumsal ödevlerinin bi-
        
        
          lincine varm›fl bir yurttafl konumuna
        
        
          ulaflt›racak e¤itime hakk› oldu¤u, tart›fl-
        
        
          mas›z benimsenmektedir. Devletle bir-
        
        
          likte aile ve din kurumlar›n›n da varl›¤›
        
        
          bir gerçektir. Bu üç kurumun amaç ve
        
        
          ç›karlar›, toplumsal ilerleme do¤rultu-
        
        
          
            Cafer Tayyar E¤ilmez
          
        
        
          
            Cafer Tayyar E¤ilmez, ‹zmir Suikast› san›¤› olarak yarg›lan›rken (6 Temmuz 1926).
          
        
        
          
            E¤itim