42
lü enstrümantal eserlerinden ald›¤›
dersin ve onun bu konudaki ö¤üt-
lerinin Beethoven için paha biçil-
mez bir de¤erde oldu¤u ortaya ç›-
kacakt›. 1795 A¤ustosunda
Opus 1
Piyano, Keman ve Viyolonsel için
Üçlü
'nün ve 1796 Mart›nda
(Haydn'a ithaf edilmifl olan)
Opus 2
sonat›n›n yay›mlanmas›, Beetho-
ven'› resmen Viyanal› bir besteci
hâline getirdi. Bir Frans›z vilayeti-
nin merkezi hâline gelmifl olan
Bonn'a dönmek art›k söz konusu
bile de¤ildi. fiubattan 1796 Temmu-
zuna kadar Beethoven, Prag, Dres-
den, Leipzig ve Berlin'e bir turne
düzenledi. Beethoven'›n Viya-
na'daki ilk y›llar›, aristokrasinin bir-
çok ünlü ailesinin korumas› alt›nda
(Lihnovski, Lobkovic, Schwarzen-
berg...) ve halk aras›nda, ama özel-
1792-1803
V‹YANA'DA ‹LK YILLAR
Londra gezisinden 1792 Temmu-
zunda dönen Haydn, Bonn'dan ge-
çerken seçici prensin yak›n ifl arka-
dafl› ve müzik merakl›s› bir sanat
koruyucusu olan kont Ferdinand
von Waldstein (1762-1823) sayesin-
de Beethoven'›n, Haydn' ›n ö¤ren-
cisi olmak üzere onunla Viyana'da
buluflmas› kararlaflt›r›ld›. 1792 Ka-
s›m›nda Beetho-
ven, prensipte
sadece birkaç ay
kalmak
için,
(Bonn'a geri dö-
nüp ifline devam
etme düflünce-
sindeydi) asl›n-
da hayat›n›n so-
nuna kadar kal-
mak üzere Avus-
turya'n›n bafl-
kentine gitti. Mo-
zart bir y›l önce
ölmüfltü (Aral›k 1791).
Haydn'dan ald›¤› dersler 1794'ün
Ocak ay›na kadar yaklafl›k bir sene
boyunca sürdü. Dersler tahmin edi-
lemeyecek kadar faydal› oldu. Beet-
hoven, yeniden kontrpuan ustas›
Johann Georg Albrechtsberger
(1736-1809)'in yan›na döndüyse de
Haydn'›n bestelemifl oldu¤u (ve o s›-
rada bestelemeye devam etti¤i) ün-
G e s e l c a p ’ › n
“ B e e t h o v e n ’ i n d o ¤ u fl u ”
a d l › t a b l o s u