43
daflan yayl› çalg›lar dörtlüsü ve
senfoni tarzlar›n› geç keflfetmifltir.
1798' den 1800'e kadar Beethoven,
16 (veya 18) yayl› çalg›lar dörtlüsü-
nün ilk alt›s›n›
(opus 18)
besteledi
ve 2 Nisan 1800'de kendi yarar›na
verdi¤i ilk konser s›ras›nda,
Birinci
Senfonisi (opus 21)’
ni çald›rd›. 5 Ni-
san 1803'teki ayn› tip bir konserde
‹kinci Senfonisi (opus 36), Üçüncü
Piyano Konçertosu (opus 37) ve ‹sa
Zeytin
Dal›nda
(opus 85)
adl› ora-
toryosu seslendi-
rildi.
1800'den sonra
Beethoven, za-
manla dünyayla
iliflkisini kesecek
olan ilk sa¤›rl›k
belirtilerini his-
setti. 6-10 Ekim
1802'de geçirdi¤i
bir kriz esnas›n-
daki intihar te-
flebbüsü, meflhur
Heiligenstadt Va-
siyeti
'nde aç›klanm›fl, bu eser ölü-
münden sonra bestecinin k⤛tlar›
aras›nda bulunmufltur.
1804-1812
KAHRAMANLIK DÖNEM‹
Haydn'›n beste yapmaya son verdi-
¤i 1804'ten 1814-1815'e kadar (Viya-
na Kongresi) Beethoven tek bafl›na
likle özel salonlarda piyanist ola-
rak elde etti¤i çarp›c› baflar›lar sa-
yesinde, çok parlak ve sosyete çev-
relerinde geçmifltir. Böylece bu dö-
nemde birçok piyano eseri bestele-
di. 32 sonat›n›n yar›s›ndan ço¤unu
1802'de bitirdi. 1795 Mart›ndan iti-
baren
2. Piyano Konçertosu
'nun
(opus 19)
, Aral›k 1795'ten itibaren
1.
Piyano Konçertosu
'nun
(opus 15)
ilk
versiyonlar›n› yay›mlad›. Önemli
eserleri aras›nda, yayl› çalg›lar için
opus 9 Üçlüler
'i (1797-1798) ve so-
natlar› aras›nda
opus 13 Patetik so-
nat›
(1798'in ilk yar›s›nda bitiril-
mifl);
Quasi una Fantasia
bafll›kl› iki
sonat›
(opus 27 no: 1 ve no: 2 1800-
1801)
saymak gerekir. Bunlardan
ikincisine konulan Ay Ifl›¤› sonat›
bafll›¤› gerçe¤e uygun de¤ildir. Be-
ethoven, Haydn ad›yla en çok ba¤-
Do ¤ d u ¤ u e v i n
1 9 . y ü z y › l d a y a p › l m › fl
b i r r e sm i