82
Cezayir Savafl›’na karfl› “121’ler Mani-
festosu”nu imzalar ve 1962’de, Gisèle
Halimi ve Simone de Beauvoir ile bir-
likte iflkence üstüne bir tan›kl›k ya-
y›mlar:
Djamila Boupacha.
Vietnam
Savafl›’na fliddetle karfl› ç›kar, 1968
May›s›nda ö¤rencilerin ve iflçilerin
yan›nda yer al›r. Sartre, hakl› davalar-
dan yana tav›r koymaktan hiç vaz-
geçmez. Bu kadar dolu bir yaflamda,
yine de edebiyat en önemli yeri kap-
lamaktad›r ve 1964 Nobel Edebiyat
Ödülü Sartre’a verilir. Hiç kuflkusuz,
bu ödülü hak etmifl olan Sartre, fazla-
s›yla Bat› blo¤una ba¤l› buldu¤u bu
ödülü reddeder. Romanc›, dramaturg,
denemeci ve filozof olarak bunu hak
etmektedir. Sartre, ayn› zamanda,
ola¤anüstü bir edebiyat elefltirmeni-
dir.
Edebiyat Nedir?
(Qu’est-ce que la
littérature?, 1947) yazar›n›n o “imge-
dille aklam›flt›r.
Situations
(1946-
1976)’un on cildinde bütün bu eleflti-
rel ve siyasi çal›flmalar›n izlerini gö-
rürüz. Öfkelerinin, nefretlerinin ve
tutkular›n›n yans›malar› say›labile-
cek bu metinlerde, Sartre, özgün bir
siyasi yol çizer; RDR (Devrimci De-
mokratik Topluluk)’nin yolu, Maocu-
lu¤a giden (Stalincilik ile de Gaulecü-
lük aras›nda) üçüncü bir yol aray›fl›n-
da, onu, tek ve kendi partilerinden
yana görmek isteyen herkesi flafl›rtan
karmafl›k aflama-
lardan geçer.
Ya-
hudi
Sorunu
(Refléxions sur la
Question Juive,
1946)’ndan son-
ra, 1948’de ‹brani
devletinin kuru-
luflu s›ras›nda, ‹s-
rail’den yana ta-
v›r alan Sartre,
sorunun Yahudi
sorunu de¤il, an-
tisemitizm veya
Yahudi düflmanl›¤› sorunu oldu¤unu
ortaya koyar. 1950’de Merleau Ponty
ile Sovyet toplama kamplar›n› k›nar;
Sovyetlerin Macaristan’› iflgali yüzün-
den, Frans›z Komünist Partisi’nden
kesin olarak kopuflundan da önce, so-
¤uk savafl s›ras›nda komünistlerle yo-
lun sonuna gelir. Temps Modernes
dergisinde sömürgecili¤e karfl› ç›kar.
Kü b a g e z i s i n d e
Ch e Gu e v e r a i l e b i r l i k t e